Exit – Vis à Vis

Vis_a_Vis_-_EXIT_Anna_van_Kooij_web_5_630_356_70_c1_left_top

Foto: Anna van Kooij

Zelden legt een gezelschap zo’n hoofdrol voor vormgeving en techniek weg
Gezien: 13 juni 2015, Almeerderstrand
★★★☆☆

 

Tientallen meters boven onze hoofden fietst iemand rustig door de lucht – eenzaam hangend aan een gigantische hijskraan. Met dit verstilde beeld neemt Vis à Vis ons mee naar de nabije toekomst, voor de zomerse buitenspektakelshow Exit, de visuele traktatie waar het gezelschap zijn vijfentwintigjarig jubileum mee viert.

We schrijven 2020. De broers Dick en Barry Van Rees runnen een succesvol familiebedrijf, dat ooit als ambachtelijke slagerij begon maar nu, geheel met zijn tijd meegegaan, uitsluitend biologisch kweekvlees produceert. Als er een Chinese koper zich aandient, zorgt dat voor onenigheid – en dat dwingt Barry een slinks plan te bedenken om zijn broer weer terug in de realiteit te trekken.

Je komt ogen tekort in deze productie – waar voortdurend van alles in elkaar schuift, personages letterlijk door de grond zakken of boven zichzelf uit stijgen, en royaal met water, vuur en rook wordt gespeeld. Zelden legt een gezelschap zo’n hoofdrol voor vormgeving en theatertechniek weg.

Maar omver blazen doet deze voorstelling niet. Het verhaal is te mager, de grappen vooral flauw en het spel blijft bijzonder karikaturaal. Het lijkt alsof er is gedacht dat ze daar, met zo’n vernuftig decor, wel mee weg zouden komen.

Maar uiteindelijk slaat de special effect-moeheid toe, als de plot al ruim een uur niet kan boeien en het spel verveelt. Toegegeven, met een spectaculair eindbeeld weet de voorstelling nog één keer te beroeren, maar deze productie bewijst vooral dat een voorstelling op puur visueel effect niet overeind blijft.