The Summer of ’96 – Casper Vandeputte / Het Nationale Toneel / NTjong

WEB_Oerol2015_NTJong_Summerof96_fotoSaris_denEngelsman_0242_1-435x300

Foto: Saris & den Engelsman

Vrolijke en ontroerende schets over onbevangenheid en verharding
Gezien: 16 juni 2015, VMBO Midsland Terschelling (Oerol)
★★★★☆

 

Voor het maken van The Summer of ‘96 interviewde regisseur Casper Vandeputte zijn voormalige klasgenootjes uit groep 8. Dat werd uitgangspunt voor een hilarisch en ontroerend verhaal waarin twee tijdgeesten tegen elkaar worden afgezet – hij schetst daarmee een indrukwekkend beeld van de recente Nederlandse geschiedenis.

Maarssenbroek, 1996. Een vriendengroep uit groep 8, voordat de uitslag van de citotoets ze uit elkaar rukt. Hoe uiteenlopend ze ook zijn, het belangrijkste hebben ze gemeen: ze zitten in dezelfde klas.

Simon (Sanne den Hartogh) organiseert een megalomane spreekbeurt met de hele klas – buiten op het schoolplein. Met plastic emmers, pionnen en schoolbanken is het hele dorp nagebouwd. Simon is een drukke grapjas, maar altijd met een zweem van bezorgdheid op zijn gezicht.

Later binnen worden we meegenomen naar het heden. Het guitige van Simon heeft het afgelegd tegen het bezorgde – zoals dat gaat. Den Hartogh heeft een ijzersterke mimiek. Ook Sadettin Kirmiziyüz valt op als Simons beste vriendje Dennis: eerst de stoerste van de klas, maar via omwegen getemperd tot sociale jongerenwerker – elke uitspraak nauwgezet afwegend, zijn onbevangenheid onderweg verloren.

In zijn regie schiet Vandeputte slim heen en weer tussen het verleden en het heden. Bovendien legt hij een onmiskenbare tendens van verharding van de Nederlandse samenleving bloot – en dat maakt deze voorstelling, die op het eerste gezicht zo vrolijk is, allesbehalve vrijblijvend.

Maar bovenal is het een universeel verhaal over de terloopsheid van vriendschap. Een onhandige omhelzing tussen twee jongens na de eindmusical, beiden in gedachten al totaal ergens anders – en ieder gaat zijn weg.

Let op! Op deze recensie ligt auteursrecht. Overname, in welke vorm dan ook, is zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur niet toegestaan. Deze tekst kan afwijken van de publicatie t.z.t. in het Parool.