Hartstocht, een thriller · Hummelinck Stuurman Theaterbureau

Foto: Ben van Duin

Foto: Ben van Duin

Een intelligente psychologische theaterthriller
Gezien: 27 februari 2016, De Kom (Nieuwegein)
★★★★☆

Wraak is de meest belangrijke drijfveer van deze personages. Bitterzoete wraak. Hartstocht, een thriller speelt zich af tijdens een lange, doorwaakte nacht. Buiten giert de regen, het onweer en de wind langs het huis. Maar de echte storm woedt binnen.

Schrijvers Koos Terpstra en Nhung Dam schreven een tekst waarin Albert Hitchcock, Edward Albee en The Godfather als inspiratiebron dienden voor een gloednieuw en messcherp huiskamerdrama. Al vanaf minuut één proef je de intrige, zit het publiek smakelijk mee te puzzelen en laat het zich dankbaar op het verkeerde, het goede, en dan toch weer het verkeerde been zetten.

Iets prijsgeven van de plot zou zonde zijn: het draait in dit stuk immers om de onverwachte wendingen en plotse onthullingen.

Oda Spelbos staat centraal als manische en manipulatieve Patty, die zich met het grootste gemak transformeert van slachtoffer naar kwelgeest – zonder aan geloofwaardigheid te verliezen. Vincent Croiset speelt Max, haar wat sullige echtgenoot, die beweert het liefst zo snel mogelijk een einde aan alle ellende te maken, maar daarbij ook geen schone handen houdt. Die houdt niemand overigens. Ook Elizabeth (Sandra Mattie) laat zich tot ernstige vergrijpen verleiden. Haar man Julius (Tijn Docter) blijkt in zijn onhandigheid uiteindelijk het meest doortastend te zijn.

De regie van Gerardjan Rijnders is snel maar zorgvuldig. Het verhaal raast voorbij alle verwikkelingen, zonder vlak te worden. Emoties krijgen net voldoende tijd, accenten worden net even aangestipt, maar nergens wordt lang stilgestaan.

In een plot dat zo afhangt van onverwachte wendingen, is het soms juist wat voorspelbaar dat alles ineens omdraait en anders blijkt te liggen dan wordt gesuggereerd. De grootste kwaliteit van deze productie zit hem dan ook niet zozeer in die plotmatige verrassingen, maar in het sinistere plezier dat de personages hebben in hun gruweldaden. Dan komen tekst, regie en spel samen, in een intelligente psychologische theaterthriller.