Belle van Heerikhuizen wint Ton Lutz Prijs

Scenebeeld uit Een lolita van Ton Lutz Prijs-winaar Belle van Heerikhuizen (foto: Sanne Peper)

Scenebeeld uit Een lolita van Ton Lutz Prijs-winnaar Belle van Heerikhuizen (foto: Sanne Peper)

Regisseur Belle van Heerikhuizen van de Toneelacademie Maastricht heeft gisteren tijdens de slotceremonie van het ITs Festival de Ton Lutz Prijs gewonnen met de voorstelling Een lolita. De prijs is bestemd voor de beste afstuderende regisseur.

Van Heerikhuizen nam de prijs in ontvangst tijdens het eindfeest van het festival in het Compagnietheater. De jury sprak in haar bevindingen over een ‘heldere, volwassen, complete voorstelling’ en noemt Van Heerikhuizen een regietalent met veel potentie, waarvan ze in de toekomst veel verwachtingen heeft. De Ton Lutz Prijs bestaat uit een geldbedrag van 2000 euro, dat Van Heerikhuizen kan besteden aan het ontwikkelen van nieuw werk.

De sfeer in het theater was beduidend anders dan vorig jaar, toen de Ton Lutz Prijs niet werd uitgereikt. De toenmalige jury vond destijds dat geen enkele afstudeervoorstelling voldeed aan de maat, en dat de prijs zou devalueren als ze zou worden uitgereikt. Ze verweten de toneelscholen hun studenten onvoldoende te hebben voorbereid.

Dat zette de regiestudenten van de Theaterschool Amsterdam ertoe hun werk dit jaar niet op het ITs Festival te tonen, en zodoende niet mee te dingen naar de Ton Lutz Prijs.

De huidige jury nam een andere opstelling aan, vertelde jurylid Constant Meijers tijdens de uitreiking. Zij zag het als taak om de meest overtuigende voorstelling binnen het aanbod te kiezen. In totaal maakten dit jaar acht regisseurs van vier toneelscholen kans op de prijs.

Onverdeeld enthousiast was de jury echter niet. Ze meende niet in elke afstudeerregie een duidelijke regisseurshand te herkennen. Sommige voorstellingen leken meer het resultaat van een groepscreatie of een persoonlijk getinte performance, aldus Meijers.

De 27e editie van het festival werd muzikaal omlijst door LaGarçon*, de funky band met acteur Bart Rijnink als flamboyante frontman. Het was na elf jaar de laatste keer dat Theu Boermans het festival als artistiek directeur leidde. Als een goedlachse pater familias beent hij luid lachend tussen de lange tafels heen en weer. Maar tijdens zijn openingsspeech is hij serieus, als hij de nieuwe generatie theatermakers op het belang van kunst wijst. We leven in tijden van angst, xenofobie en nationalisme, constateert hij. ‘Theater is meer nodig dan ooit.’

Behalve de Ton Lutz Prijs, werden er prijzen uitgereikt aan Sophie Mayeux (ITs Choreography Award), Matilde Tommasini (ITs Norma Dance Award), Siona Houthuys, Bosse Provoost en Yamill Jones (Het Debuut). De ITs Guest Award ging naar de voorstelling 10 AL 4 and a half (Brussel en Tel-Aviv). Ook werd de vorig jaar in het leven geroepen Acteursprijs uitgereikt, door de winnaars van dat jaar. Zij bekroonden Victor IJdens, Maxime Vandommele, Tim Schmidt, Claire Bender, Whitney Sawyer en Joep Hendrikx tot ‘ridders van de twilightzone’. Bovendien waren volgens hen de spelers van de mimeopleiding van de Theaterschool Amsterdam een ensembleprijs waard voor de manier waarop ze zichzelf opofferden voor het artistieke geheel.

De laatste award die werd uitgereikt is er een voor Boermans zelf. Na elf jaar viert ook hij zijn afstudeerfeestje: hij geeft het stokje door aan Marcus Azzini. Nuchter besluit hij de ceremonie met een onomwonden boodschap: ‘Marcus, pak het op, en veel succes voor de toekomst. Doei.’