Beau Schneider: ‘Ik moest even durven om niet te bescheiden te zijn op het toneel’

Toneelgroep_Maastricht_Eyes_wide_shut_-_foto_Ben_van_Duin_(foto_3)

scenebeeld Eyes Wide Shut / Toneelgroep Maastricht, foto: Ben van Duin

Beau Schneider (1988) studeerde in 2012 af aan de Amsterdamse Toneelschool, en is vooral bekend van zijn televisiewerk bij SpangaS en Goede Tijden Slechte Tijden. Vanavond speelt hij voor het eerst een hoofdrol op het toneel, in Eyes Wide Shut bij Toneelgroep Maastricht, gebaseerd op de gelijknamige film van Stanley Kubrick.

Wat vind je interessant aan het personage dat je speelt?
Ik speel een man die heel lang op slot heeft gezeten. Als zijn vrouw zegt dat ze fantaseert over een andere man begint hij te twijfelen over zijn bestaan. Hij realiseert zich dat hij misschien wel erg saai is, dat hij veilig is en vastkleeft aan z’n routines. Dat doet hem de straten opgaan, waar hij allemaal vreemde personages tegenkomt, die vreemde gesprekken met hem voeren. Die ontmoetingen maken hem gek en hij wil dat niet. Hij vecht tegen de gekte. Dat sprak mij wel aan.

Ben je een acteur die een rol vooral vanuit zijn eigen ervaringen benadert?
Ik vind niet dat je als acteur per se alles meegemaakt moet hebben. Sommige acteurs hebben dat wel, die moeten dan echt de straten op en elke dag tot vijf uur de kroeg in, zich helemaal klem zuipen en ontmoetingen met mensen afdwingen.

Maar identificeer je je wel met je personage?
Ik probeer me heel erg te vereenzelvigen met mijn karakter. Je moet nooit dingen van jezelf negeren die complementeren aan het personage; sommige eigenschappen van jezelf vallen er als een puzzelstukje mee samen.

Heb je daar een voorbeeld van?
Ikzelf kan ook heel erg hangen aan vertrouwdheid. Maar het lukt me elke keer wel om daar uit te breken en iets anders te doen. Neem zo’n comfortabele positie bij Goede Tijden. Natuurlijk zijn er momenten dat ik bij mezelf denk: jezus, waarom ben ik daar weggegaan? Ik had fantastisch leuke collega’s, een fijn inkomen waar ik een huisje van heb kunnen kopen, dat was allemaal prima. Waarom moet ik dat dan omgooien? Maar dat komt omdat er dan ook een verlangen in me brandt dat zegt: je moet iets anders doen want je bent jong en voor je het weet ben je oud.

In de film zit behoorlijk expliciete erotiek.
In de voorstelling komt natuurlijk wel intimiteit voor, maar we willen juist een soort hallucinerend effect bereiken. Dat bereik je niet als je meteen uit de kleren gaat en op elkaar duikt. Dat wordt plat, alsof je op televisie om elf uur een ordinaire reclame voorbij ziet komen. Daar is niets geils aan.
Dus het wordt verpakt. En ik denk dat dat meer fantasie bij mensen oproept dan als wij hun onze naakte lijven voorschotelen. Je moet iets totaal anders doen. Iets wat contrasteert, dat vol tegen alles ingaat. Dan wordt het spannend, en heeft het publiek na afloop toch het idee dat ze een vlaag erotiek hebben meegekregen.

Wat is voor jou het belangrijkste verschil met televisiewerk?
Bij Goede Tijden sta je op één vierkante meter te spelen omdat je anders buiten de camera valt, hier heb je een heel podium.

Dat ken je natuurlijk wel van de toneelschool. Was dat weer even zoeken?
Dat was wel wennen. En ik vind het nog steeds soms lastiger dan toen ik op de toneelschool zat. Ik moest weer even durven om niet te bescheiden te zijn op het toneel. Er worden minder technische dingen van je gevraagd. Soms moeten ze bij televisie nog even een blik hebben, of moet je nog even weglopen of omdraaien. Op een draaidag zijn er natuurlijk vaak  momenten dat je niet echt acteert, maar dat je technisch aan het bewegen bent. Ik vind toneelspelen tot nu toe wel zwaarder dan film en televisie. Op het podium is elke seconde ingeleefd. Je kunt die steek niet laten vallen, je moet die boog maken.

Ben je van plan om de komende jaren alleen maar toneel te blijven spelen?
Waarom zou ik daarin kiezen? Ik ben acteur; geen filmacteur of toneelspeler. Het is natuurlijk een andere discipline: als je op toneel heel klein gaat spelen, dan komt het nooit over.
Maar zoals ik hier nu voor het eerst een grote rol speel op toneel, zal ik hopelijk ooit een zware, dragende grote rol in een film spelen.

Eyes Wide Shut – Toneelgroep Maastricht, première: 27/8, dan tournee t/m 12/11 (15-16/9 DeLaMar, 29/10 Amstelveen) www.toneelgroepmaastricht.nl/voorstelling/eyes_wide_shut