Overzicht theaterseizoen 2015-2016

Foto Een soort Hades: Roel van Berckelaer

Foto Een soort Hades: Roel van Berckelaer

Net als vorig jaar vroeg theatervakblad Theatermaker (TM) een groot aantal recensenten van podiumkunsten om onderstaande ‘critici-enquête’ in te vullen. In het septembernummer van het blad zullen de gezamenlijke uitkomsten gepubliceerd worden; hieronder alvast mijn (wat nader toegelichte) antwoorden.

Beste voorstelling:
Een soort Hades – Theater Utrecht. Regisseur Thibaut Delpeut vangt de complixiteit van deze voorstelling van Noren in een fenomenale, muzikale productie, waarin zijn signatuur zichzelf wat mij betreft voor het eerst echt overstijgt. Binnen die muzikale dramaturgie krijgen de vele personages stuk voor stuk de ruimte om fantastische indrukken achter te laten. Hilarisch, beklemmend en confronterend.

Beste nieuwe tekst/choreografie/libretto:
Re-enactment of the Now – Thomas Dudkievic (Theater Utrecht / Davy Pieters); de enige toneeltekst die ik afgelopen seizoen zag waarbij vorm en inhoud zo naadloos samenvielen. Bovendien verpakt in originele, aanstekelijke taal die een hoop van de vertolker vraagt.

Voorstelling met het beste toneelbeeld/beste scenografie:
Alice – Abattoir Fermé; met name het fenomenale eindbeeld (zie mijn recensie).

Beste acteur/danser/zanger:
Hein van der Heijden in Een soort Hades (Theater Utrecht); gevaarlijk en wanhopig spel, met scherpe uitbarstingen die ik nu nog voor me zie. Een niet te duiden personage, levensecht vertolkt.

Beste actrice/danseres/zangeres:
Tamar van den Dop in Sneeuwwitje (Noord Nederlands Toneel); prachtig ingeleefde uitbundige lelijkheid als treurnis-schoonmoeder.

Beste gezelschap:
Ro Theater; eigenlijk het enige gezelschap dat zich op zo veel manieren en voor zo veel doelgroepen (grote zalen, kleine zalen, locaties; volwassen, jeugd, familie) manifesteert en engageert, en waar de kwaliteit van de voorstelling altijd schommelt tussen goed en ontzettend goed.

Beste festival:
SPRING Performing Arts Festival; met veelzijdig en kwalitatief aanbod is Spring bij uitstek het festival om met nieuwe disciplines in aanraking te komen. En uiteindelijk is dat een van de leukste festivalervaringen: iets zien waar je anders nooit heen zou gaan.

Slechtste voorstelling:
Lampedusa – Het Monsterverbond. Zie recensie. Wil er geen woord meer aan vuil maken.

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling:
Een nieuwe garde theatermakers die zich voorbereidt op het Kunstenplan 2017-2020.

Meest veelbelovende nieuwkomer:
Anneke Sluiters, voor haar rol in Alice van Abattoir Fermé.