Kesting en Dierickx winnen Louis en Theo d’Or

Foto: ANP KIPPA LEX VAN LIESHOUT

Foto: ANP Kippa Lex van Lieshout

In de schouwburg zijn gisterenavond de belangrijkste toneelprijzen uitgereikt, tijdens het Gala van het Nederlands Theater. Hans Kesting en Wine Dierickx wonnen de Louis en Theo d’Or, voor de beste mannelijke en vrouwelijke hoofdrol van het afgelopen seizoen.

De jury lauwert Toneelgroep Amsterdam-acteur Kesting om zijn verbluffende rol in Kings of War. ‘Hij lapt niet alleen de heersende moraal van het Engelse hof aan zijn laars, maar ook alle regels van de voorstelling. […] Hans Kesting is iemand voor wie je naar een voorstelling gaat.’

Dierickx dankt haar prijs aan haar rol in de Wunderbaum-productie Helpdesk. Een fascinerend en opwindend figuur, zag de jury in haar rol van helpdeskmedewerker. ‘Ongelofelijk uitgekiend bespeelt Dierickx de toeschouwer met deze haast wiskundige schakeling tussen emoties en telefoongesprekken.’

De prijs voor de beste mannelijke bijrol ging naar de Estse acteur Risto Kübar voor zijn rol in Dit zijn de namen van NTGent, en de beste vrouwelijke bijrol was voor Ilke Paddenburg, voor haar rol in Een soort Hades van Theater Utrecht, een voorstelling waarvoor artistiek leider Thibaut Delpeut bovendien de prijs voor beste regieprestatie van het seizoen won.

Verder won Ola Mafaalani de Prosceniumprijs voor haar bijdrage aan het toneelklimaat, kreeg Oerol-directeur Joop Mulder de ACT-Award en won Theater Artemis-regisseur Jetse Batelaan de Mimeprijs.

Vormgever Sanne Danz won een Gouden Krekel voor indrukwekkendste podiumprestatie in het jeugdtheater, voor haar ingenieuze decor van Alice in Wonderland van Maas theater en dans. De Gouden Krekel voor beste jeugdvoorstelling ging naar Bromance van Toneelgroep Oostpool en Theater Sonnevanck. Toneelschrijver Joachim Robbrecht haalt in zijn speech uit naar de ‘hoeders van de jeugd, die alles willen plat blussen: de docenten die geen vieze woorden willen horen, de schoolmanagers voor wie het niet te duur mag zijn […] en ouders die hopen dat hun kind normaal is.’ Zijn bevlogen woorden vormen een van de hoogtepunten van de avond. ‘Laten we vooral het vuur opstoken en onbevreesd verder, gevaarlijke onderwerpen en vormen opzoeken. Het kan nog heftiger.’

De presentatie lag in handen van Eva Van der Gucht, die al zingend het acteursvak bejubeld (‘dit is het mooooiste vak van de wereld!’) en de beleidsmakers hekelt. ‘We kweken witte lelies, onze gaard wordt straks een graf. Dorre aarde, lege kassen, nergens koren, enkel kaf.’ Gigantische witte lelies dalen neer boven het podium, en hangen als een zwaard van Damocles boven het toneel, waar de bar opent en theatermakers vrolijk het glas heffen. Op een nieuw theaterseizoen.