Sander Plukaard en Yara Alink over Tsjechov, kerst en de toekomst

Scènebeeld As the World Tsjechov, foto: Sanne Peper

Scènebeeld As the World Tsjechov, foto: Sanne Peper

Het jonge theatermakersduo Alink&Plukaard staat vanaf morgen een week lang in Theater Bellevue met een avondvullend kerstprogramma.

Yara Alink en Sander Plukaard kennen elkaar van de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie, waar ze in 2013 afstudeerden. Sindsdien maken ze samen elk jaar een voorstelling. Dat gaat volgens beproefd concept: ze nemen een klassieker uit het toneelrepertoire, breken dat vervolgens helemaal af en bouwen het weer op naar de maatstaven van hun eigen tijd en tijdgeest.

Daar gaan ze overigens niet omzichtig mee om. Alink: “We nemen soms een paar scènes, soms een paar zinnen, en we plaatsen die oude zinnen dan in een nieuwe context, waardoor het een nieuwe betekenis krijgt.” Eerder waren Molière en Edward Albee aan de beurt, ditmaal Tsjechov.

alinkplukaard-kerstIn Alink&Plukaards Kerstparadijs zie je eerst hun voorstelling As the World Tsjechov, die dit voorjaar in première ging – gebaseerd op het ouevre van de Russische schrijver Anton Tsjechov – en daarna bovendien een klein ‘kerstig naprogramma’: compleet met bingo, live kerstliedjes en – onvermijdelijk – een kersttoespraak. Plukaard: “Met kerst ben je altijd bezig met reflectie: hoe is het afgelopen jaar geweest, wat zijn de doelen voor het nieuwe jaar? Je gaat altijd de balans opmaken. Daarom háát ik kerst ook zo.”

Tsjechov dus. Bij Alink&Plukaard hoef je dan overigens geen stoffige bewerking of taai toneel te verwachten. Hun transparante stijl houdt het midden tussen cabaret en toneel. Elk jaar komen ze samen om één voorstelling te maken, de rest van het jaar freelancen ze zichzelf door uiteenlopende theatergezelschappen heen. Sinds kort zijn ze opgepikt door Bos Theaterproducties, die het makersduo als impresariaat gaat vertegenwoordigen. Daardoor kunnen ze volgend jaar voor het eerst met hun voorstelling een kleine tour door het land maken. Een belangrijke stap voor jonge makers.

Plukaard: “We vinden het belangrijk om dingen te maken die – om het wat oneerbiedig te zeggen – niet alleen maar voor Frascati-publiek zijn, maar ook voor Miep uit de Achterhoek. Daarom passen we ook zo goed bij Bos Theaterproducties: die maken producties voor een breed publiek. Dat vinden wij ook belangrijk.”

As the World Tsjechov gaat niet letterlijk over personages van Tsjechov, maar over Alink en Plukaard zelf, die zichzelf de onmogelijke taak gesteld hebben een voorstelling te maken waarin diens gehele oeuvre centraal staat. In zijn toneelstukken staan personages centraal die zich tevergeefs proberen te ontworstelen uit hun saaie, uitzichtloze bestaan.

Scènebeeld As the World Tsjechov, foto: Sanne Peper

Scènebeeld As the World Tsjechov, foto: Sanne Peper

Alink en Plukaard zelf, ruim een eeuw later, scharen zichzelf onder de millennials. Mensen die geboren zijn vanaf 1981, legt Plukaard uit. “Die zijn lui, narcistisch, egocentrisch en cynisch. Omdat we zijn opgegroeid met het idee dat je alles kan worden wat je wilt, ligt de lat overal heel hoog. Je kan popster worden, elke studie volgen die je maar wilt als je maar je best doet, de wereld overreizen, je kan heel erg rijk worden, een superlichaam hebben als je maar vaak genoeg naar de sportschool gaat. Mensen hebben een soort hebberigheid, ze willen meteen de top bereiken. En een angst: wat als dat niet gebeurt?” Alink vult aan: “Als kind word je voorgehouden dat alles mogelijk is, maar echt niet iedereen gaat de top bereiken. En wat is eigenlijk de top? Dromen kunnen je aan de ene kan helpen en aan de andere kant kun je er ook heel erg teleurgesteld door raken.”

Zo zaten ze ruim een jaar geleden in het repetitielokaal, aan de hand van Tsjechov-fragmenten, hardop over zichzelf en hun eigen generatie na te denken, toen hun regisseur Koos Terpstra zei: “Dit is het. Dit is Tsjechov.” Alink: “Vervolgens gingen we onze gesprekken opnemen. Dat was best choquerend: ik dacht altijd dat wij best goed naar elkaar luisteren.” Dat werd symbool voor de voorstelling: een generatie die van alles wilt en van alles droomt, maar eigenlijk in een impasse zit. Net als de personages in Tsjechov. Alink: “We kwamen erachter dat wij ook heel veel zaten te lullen. We werden zelf dat stuk.”

Het concept van Alink&Plukaard die een klassieker onder handen nemen, willen ze in de toekomst blijven voortzetten. Plukaard: “Maar we willen er wel steeds vrij mee omgaan. We zouden ook een opera kunnen pakken, of een Woody Allen-film, of alle films van Woody Allen.”

Maar nu eerst maar eens Tsjechov, vanavond morgenavond een week lang in Theater Bellevue. Voorzien van een theatrale mini-mis, en overgoten met een fris, zoetzuur Alink&Plukaard-sausje.


Kerst in de theaters

t/m 30/12 Theater Bellevue: Alink en Plukaards Kerstparadijs;
t/m 30/12 Theater Bellevue: Kerst, kerster, kerstst van Stanley en de Menzo’s; Henry van Loon, Martijn Hillenius, Steef Hupkes, Niels van der Laan en Jeroen Woe brengen een muzikale en cabareteske a capella-kerstsensatie
24/12 Compagnietheater: Nachtmis van Circus Treurdier; melancholische theatrale nachtmis in cafésetting, vol humor en whisky-appelsap
24/12 Stadsschouwburg: De Nachtmis van Urban Myth; hét alternatief voor de traditionele nachtmis, waarin jonge theatermakers en muzikanten terugblikken op het afgelopen jaar