Thibaud Delpeut: ‘Hedda Gabler gaat over de mens in verzet’

Foto: Roel van Berckelaer

Foto: Roel van Berckelaer

Regisseur Thibaud Delpeut van Theater Utrecht brengt de klassieker Hedda Gabler van Henrik Ibsen op de planken, met Karina Smulders in de titelrol. Dit toneelstuk uit 1890 wordt weliswaar gespeeld in historische kostuums uit die tijd, maar is actueler dan ooit. “Het gaat over het verlangen naar iets wezenlijks.”

Thibaud Delpeut maakt van Hedda Gabler een modern kostuumdrama, met een spectaculaire cast: behalve Karina Smulders zijn onder meer Guy Clemens, Peter Blok en José Kuijpers in de voorstelling te zien. Het stuk van Ibsen vangt aan als Hedda terugkomt van haar huwelijksreis, en een verveeld en uitzichtloos bestaan tegemoet treedt. Ze verzet zich tegen alles en iedereen: tegen haar kersverse man die haar verveelt, tegen een vriend die haar probeert te verleiden, tegen haar jeugdliefde die niet meer dan een schaduw is van wat hij vroeger was.

Voor Delpeut wordt Hedda echter niet gedreven door verveling, maar door de drang om een leven te leiden dat de moeite waard is. De thema’s die hij uit het stuk haalt sluiten volgens hem naadloos aan bij de samenleving van nu. “Ik zie momenteel een generatie die ten prooi gevallen is aan het idee dat ze zelf niet goed genoeg zijn. Enerzijds hebben we het idee dat we alleen maar kunnen bestaan als we in iets heel specifieks de allerbeste zijn, maar tegelijkertijd leven we in tijden waarin we ons voortdurend moeten aanpassen aan een ander, of de maatschappij. We moeten voortdurend flexibel en inzetbaar zijn. De verwarring die dat met zich meebrengt wil ik met Hedda Gabler over het voetlicht brengen.”

roel-van-berckelaer-4408

Foto: Roel van Berckelaer

De drijfveren en de strijd van Hedda vindt Delpeut ook in zichzelf terug. “Dat verlangen om er echt te zijn, om je vrij te voelen, is bij mijzelf ook enorm groot. En tegelijkertijd zie ik in mezelf en de wereld zoveel beperkende factoren.”

Zijn werk als regisseur kenmerkt zich door zijn filmische, realistische stijl. Dit keer kiest hij er bewust voor om het stuk niet in de actualiteit te plaatsen. “Je kan Ibsen herschrijven, maar wat hou je er dan van over? Ik dacht: laten we in een moderne, vrij minimalistische setting eens durven om het stuk in historische kostuums te spelen.”

Uiteindelijk gaat het over de universele vraag hoe je moet leven en waarvoor je zou leven. “Die grote, klassieke zingevingsvraag, die door hele toneelcanon walmt, is voor mij heel cruciaal. Hedda Gabler gaat voor mij over de mens in verzet. Ze is een vrouw met een groots verlangen naar iets wezenlijks, iets echts, iets vervullends. En dat verlangen dat deel ik. Dat is de hele essentie waarom ik theater maak.”


Hedda Gabler van Theater Utrecht gaat vrijdag 3 maart in première in de Stadsschouwburg Utrecht en is tot en met 13 mei in het hele land te zien.


(Dit is een rechtenvrij interview in opdracht van Theater Utrecht.)