Eva Line de Boer: ‘Ik kies bewust niet voor de grote excessen’

Foto: William van der Voort

Voor haar nieuwste voorstelling Tutorial: The Art of Living dook regisseur Eva Line de Boer in de wereld van vlogs en online tutorials. “Het is makkelijk om de leegte ervan te zien, maar wat zit daarachter?”

Eva Line de Boer wilde onderzoeken of het mogelijk is om echt contact te maken via YouTube. “Natuurlijk kun je leren hoe je een lijntje boven je oog tekent, maar kun je ook leren hoe je omgaat met dingen die veel minder tastbaar zijn: met rouw bijvoorbeeld, of iemand in je omgeving die depressief is?”

Samen met haar team is De Boer toen die enorme wereld van dagelijkse vloggers en informatieve tutorials gaan ontdekken. Ze kwam erachter dat ze eigenlijk geen idee had hoeveel tijd veel jonge mensen doorbrengen op de YouTube-kanalen van hun idolen. De invloed van die filmpjes is enorm op die jonge doelgroep. In online tutorials worden dingen voorgedaan of uitgelegd, in vlogs wordt het leven als het ware voor je voorgeleefd. “De volgers krijgen een soort voorbeeldleven voorgeschoteld.”

Onder al die video’s vind je bovendien steeds een vergaarbak aan willekeurige reacties. Een meelevende reactie kan pal onder een hatelijke reactie staan, en weer worden gevolgd door iets totaal anders. “Sommige reacties zijn wel echt vertederend. Het kan heel mooi zijn hoe mensen elkaar op die manier echt kunnen steunen. Dus het kan daadwerkelijk een manier zijn om samen te komen en iets te delen.”

“Ik denk dat intimiteit online wel bestaat. Het is wel degelijk een manier om gelijkgestemden te vinden.” In de voorstelling zit onder andere het verhaal van een meisje dat vlogt over een moeilijke periode in haar leven. “Dat doet ze om gelijkgestemden te vinden, of een stem te zijn voor andere meisjes zoals zij. En misschien is het ook wel gewoon een reden om je aan te kleden.”

Vanaf het begin wilde ze graag dat er een echte vlogger in de voorstelling zou meespelen. “Maar ik wilde niet dat het een soort aapjes kijken zou worden, dus ik zocht iemand die fascinerend, maar ook geëngageerd is. Uiteindelijk werd dat Destiny, een paardenmeisje. Destiny maakt vlogs, tutorials, challenges, het hele scala.”

In de voorstelling wordt voortdurend gespeeld met de grens tussen fictie en realiteit. “Het is bijvoorbeeld heel spannend om te werken vanuit fictie én echte YouTube-video’s, en om van die video’s dan weer fictie te maken. Het publiek ziet het bronmateriaal, maar weet nooit wat we er precies mee gedaan hebben.”

YouTube blijft een ingewikkeld medium, geeft ze toe. “Het is heel makkelijk om de leegte ervan te zien, maar het is interessanter om verder te kijken dan dat. Want waarom brengen zo veel jonge mensen daar zo veel tijd door?”

Het zijn echte mensen die een echte poging doen, benadrukt ze. “Ik heb getracht om er geen ironische voorstelling van te maken. Humor is heel belangrijk, je mag best lachen om de pogingen, maar de grens is dun. Zonder ironie kun je veel ontvankelijker kijken. En dan kom je veel dichter bij de mens.”

De Boer studeerde in 2014 af met de voorstelling Euphoria, waarmee ze meteen de Ton Lutz Prijs won voor beste afstuderende regisseur van dat jaar. Voor haar vorige voorstelling Dit gebeurt allemaal tegelijk won ze vorig jaar de BNG Nieuwe Theatermakersprijs. Ook nu kenmerkt haar werk zich weer door een sterke stilering van het schijnbaar alledaagse. “Ik kies bewust niet voor de grote excessen. Er zijn natuurlijk extreem rare video’s van mensen die buiten alle hokjes vallen, maar mijn voorliefde gaat meer uit naar het gewone. Vanuit die herkenbaarheid zoek ik naar de vervreemding of de pijn.”

Zie speellijst