Overzicht theaterseizoen 2016-2017

Find Me A Boring Stone – Theater Rotterdam, foto: Sanne Peper

Jaarlijks publiceert theatervakblad Theatermaker de gezamenlijke uitkomsten van critici-enquête, de persoonlijke hoogtepunten van het voorbije seizoen van de verschillende theatercritici. Hieronder staan mijn antwoorden. De integrale uitkomsten vind je in het septembernummer van TM, of lees het losse artikel (via Blendle, gratis voor TM-abonnees). 

Beste voorstelling: Find Me A Boring Stone van Theater Rotterdam

Beste nieuwe tekst: Find Me A Boring Stone van Rik van den Bos

Voorstelling met de beste scenografie: Ibsen huis van Toneelgroep Amsterdam (scenografie: Lizzie Clachan)

Voorstelling met de beste nieuwe muziek/soundscape: Carrousel van het Noord Nederlands Toneel (compositie: Mátyás Wettl)

Beste acteur: Hans Croiset in De vader (bij Senf theaterpartners en Kik Productions)

Beste actrice: Karina Smulders in Hedda Gabler (bij Theater Utrecht)

Beste gezelschap: Theater Utrecht

Beste festival: SPRING Festival

Slechtste voorstelling: Learning How To Walk van NTGent

Meest ergerlijke theaterervaring (op het podium of achter de schermen): Gezelschappen die het publiek expliciet aansporen om te fotograferen/filmen tijdens voorstellingen. Dit is (óók op buitenlocaties, Vis à Vis) onwaarschijnlijk storend!

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling (op het podium of achter de schermen): Eric de Vroedt die bij Het Nationale Theater is begonnen, en meteen de politieke actualiteit op de agenda zet, eerst met Race, maar vooral met de weergaloze eerste helft van de theatermarathon The Nation.

Meest veelbelovende nieuwkomer: Isabelle Houdtzagers als Gina in The Family (Theater Utrecht)


Lees hier het overzicht van seizoen 2015-2016
Lees hier het overzicht van seizoen 2014-2016