Comeback (8+) · Toneelschap Beumer & Drost
Gezien: 14 december 2017, ZIMIHC (Utrecht)
★★★★☆


Pjotr is een echte wereldvreemde sul. Hij heeft geen tv, geen laptop, geen mobiele telefoon, kortom: wat weet die nou van de wereld om hem heen? En dus wordt hij – zonder het zelf te weten – kandidaat/slachtoffer van het televisieformat Lucky Loser: een realityshow waarin hij voortdurend gefilmd wordt terwijl hij in hachelijke of gênante situaties wordt gemanoeuvreerd. Dat wordt lachen!

In Comeback wordt het publiek deelgenoot van de farce waarin Pjotr wordt gelokt. Er wordt inventief gespeeld met de projectieschermen – waarbij de kunstmatige interactie tussen het live spel en het de opgenomen beelden nog extra bijdragen aan het artificiële gevoel van die kijkcijferkanonnenwereld.

Toneelschap Beumer & Drost levert een brutale, vrolijke sneer naar de maakbare samenleving, waarin reality-televisie toonaangevend is en succes per definitie ten koste van een ander is.

Behalve Peter Drost (de sullige Pjotr) en Gerhardt (de onuitstaanbare gladjakker die Lucky Loser presenteert) duikt er op het scherm, helemaal conform de thematiek, een groot aantal cameo’s op – bijvoorbeeld Ad Visser, Janke Dekker, Rosa del Silva en Cees Geel, die zichzelf als juryleden van een fictieve talentenjacht met bakken zelfspot volledig belachelijk maken.

Zijdelings worden de kinderen in de zaal bovendien geconfronteerd met hun eigen moreel kompas: ondanks de (in eerste instantie) vermakelijkheid van het bekijken hoe zo’n onbenullige ziel kansloos belachelijk gemaakt wordt, zal elk kind uiteindelijk volmondig partij kiezen voor die eenvoudige man, wiens onschuldige dromen worden uitgebuit voor geld en kijkcijfers.

Ondanks dat er veel te lachen valt, geeft Beumer & Drost hiermee ook een ter zake doend signaal af; al dat gemaakte, afgeregisseerde en kunstmatige biedt uiteindelijk geen voldoening. De gewone man – zoals Pjotr ­– wordt er misschien even door uit evenwicht gebracht, maar zal ten slotte toch zijn middelmatige, eenvoudige leventje boven al die spotlights verkiezen. En dát is uiteindelijk pas karakter tonen.