Het beste toneel van 2017

Foto: Sanne Peper

Even terugblikken. In 2017 zag ik 166 theatervoorstellingen: van musical tot onderzoeksperformance, van spookhuis tot escape room, vanuit bussen, leegstaande fabriekshallen, verlaten stranden, parkeergarages, op diverse daken van diverse gebouwen – en soms zo waar zelfs in een theaterzaal. Voor Het Parool maakte ik de balans op: wat waren de vijf beste voorstellingen van het afgelopen jaar?

The Nation · Het Nationale Theater
Wat is er met Ismaël Ahmadovic gebeurd? Die vraag hielt de gemoederen in theaterland dit jaar toch wel het langst bezig: sinds de première van aflevering 1 in juni tot de ontknoping begin november. Het Nationale Theater bracht met deze brandende, actuele theaterserie een haarscherpe voorstelling over onze versplinterde maatschappij. » lees de recensie


Foto: Sanne Peper

Het lijden van de jonge Werther · Toneelschuur Producties, Eline Arbo
Eline Arbo is dé regiebelofte van dit moment. Ze maakte van Het lijden van de jonge Werther een begeesterd theaterfeest: uitbundig in toneelbeeld, muzikaliteit en spel. Victor IJdens speelt een dweperige romanticus die zich met aanstekelijke overgave over de afgrond werpt, en je wil je alleen maar aan hem vastklampen en samen die diepte instorten.


Foto: Julian Maiwald

The Family · Theater Utrecht
De manier waarop Sanne den Hartogh het aso-personage Kil vertolkt was een van de indrukwekkendste acteerprestaties van het jaar. Een gesloten, gekwelde ziel die om zich heen slaat en trapt, maar gaandeweg steeds meer liefde toelaat. Een prachtig proces, uitgesmeerd over een fysieke, vulgaire en vervreemdende theatermarathon. » lees de recensie


Foto: Sanne Peper

Revolutionary Road · Theater Rotterdam, Toneelschuur Producties
Met deze uitstekende bewerking van de roman van Richard Yates toont Theater Rotterdam meedogenloos maar vol compassie hoe moeilijk het is om te ontsnappen aan een burgerlijk, middelmatig bestaan en echt het avontuur aan te gaan. De regie van Erik Whien is dicht op de huid en er wordt zonder uitzondering weergaloos gespeeld. » lees de recensie


Foto: Kiki Papadopoulou

Phobiarama · Dries Verhoeven
Zo leuk als deze theaterattractie begint, zo grimmig eindigt het. In dit moderne spookhuis zijn het niet de enge fantasiemonsters die ons schrik aanjagen, maar de opruiende politici en de stemmingmakerij van de media. En uiteindelijk vooral onze eigen vooroordelen, die zich onvermurwbaar opdringen en waar we nog het meest voor moeten uitkijken. » lees het interview