Theater Roem
Door Hummelinck Stuurman Theaterbureau
Gezien
 12 januari 2018, Schouwburg Amstelveen
Te zien t/m 21 april (tournee)


Wat als je, na jarenlang de hoofdrol in een immens populaire politieserie te hebben gespeeld, ineens uit het verhaal wordt geschreven? Het overkomt Jos de Man (gespeeld door Victor Reinier). Hij is er zo kapot van dat het hem bij een psychiater (Renée Soutendijk) brengt.

Op zich een interessant uitgangspunt: hoe ga je om met de teloorgang van roem, en wat blijft er over van de identiteit en cultus die er om je heen is gecreëerd? Maar, helaas, de professionele muur tussen psychiater Odette en haar patiënt wordt al snel geslecht, en een moeizame liefdesontwikkeling wringt zich naar de voorgrond van de plot, alle mogelijke diepgang ten spijt.

Toneelschrijver Ger Thijs bedient zich van alle clichématigheden die je met dit concept maar kan bedenken. De zichzelf wegcijferende psychiater die gebukt gaat onder de last van alle problemen die ze bij anderen wegneemt, de doorzichtige sterallures van een uitgerangeerd televisieacteur, en – natuurlijk – de voor de hand liggende omkering van de rollen tussen psychiater en patiënt.

Reinier speelt een personage dat voortdurend grossiert in seksistische en egocentrische lompheden. Dat Odette daarvoor valt, maakt haar, behalve ongeloofwaardig, vooral een kleurloos, nietszeggend personage – en niet de sterke vrouw die ze pretendeert te zijn. In plaats van dat ze zijn façade van roem en eerzucht laagje voor laagje afpelt, blijkt ze gaandeweg steeds meer vatbaar voor zijn lege machogedrag. Zij zegt ‘nee’, hij zegt ‘ja’, en zij geeft toe, dat is ongeveer de teneur. Niet echt een pleidooi voor gelijkwaardigheid ­­– laat staan een gezonde basis voor een relatie.

Behalve het volstrekt onsympathieke personage van Reinier, de onbeduidendheid van Soutendijk en de ongeloofwaardigheid van motieven en plot, zit het grote probleem van Roem vooral in de theatraal en dramatisch volslagen oninteressante setting. De problemen van Jos worden door Odette voortdurend expliciet geduid: daardoor gaat elke subtekst meteen verloren en is er voor het publiek niets te raden meer over.