Abke Haring houdt van het absurdisme van het werk van Ionesco. Ze studeerde kleinkunst aan de toneelschool in Antwerpen. “Ik kreeg dat van daaruit ook heel erg mee: het uitrekken van tijd, het principe dat objecten ook mensen kunnen zijn. Ik hou van het gegeven dat dingen niet per se hoeven te kloppen.”

“Dat is ook wat ik zelf graag maak. Een verhaal met een begin en een eind of met personages – dat hoeft voor mij allemaal niet zo. Ik vind dat abstracte heel interessant, waarin alles kan.”

Na haar afstuderen blijft ze in België wonen. Ze schrijft en maakt eigen werk, en speelt daarnaast in voorstellingen, onder meer bij Toneelhuis. Olivier Diepenhorst leerde ze een paar jaar geleden kennen toen ze samen aan de voorstelling De dingen die voorbijgaan van Ivo van Hove werkten – zij als actrice, hij als regieassistent. “Hij vertelde me dat hij in 2004 mijn voorstelling Versus had gezien. Dat verbaasde me, want het was echt een klein, rauw ding. Ik dacht: als je dit gezien hebt en je vond het goed dan ben ik heel benieuwd wat wij samen kunnen doen. Dus toen heb ik gezegd: ik verhuis naar Nederland, hou me op de hoogte.”

Olivier Diepenhorst is een echte acteursregisseur, die sterk opgebouwde personages in zijn voorstellingen neerzet. Abke Haring is ondertussen helemaal niet bezig met personages. “Maar dat is ideaal. Want dan kan hij dat mooi doen, en dan doe ik het niet. Zo zijn we een goeie aanvulling, net een relatie.”

(Abke Haring over De koning sterftwaarin ze volgend seizoen te zien is bij Toneelschuur Producties.)


Lees hier de andere mini-interviewtjes uit de seizoensbrochure 2018-2019 van Toneelschuur Producties