Hélène Devos: ‘Niets wat mijn personages doen is mij vreemd’

Hélène Devos studeerde in 2011 af aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen en trad direct toe tot het vaste ensemble van Toneelgroep Amsterdam. Een paar jaar later ontmoette ze regisseur Maren E. Bjørseth, met wie ze in 2014 de voorstelling Een bruid in de morgen van Hugo Claus maakte. “Die voorstelling is nog steeds een van mijn meest dierbare. Ik apprecieer haar fijngevoeligheid als mens en regisseur enorm en zie er heel erg naar uit om haar na vier jaar weer op het podium te mogen ontmoeten.”

Die ontmoeting vindt, net als destijds bij Een bruid in de morgen, weer plaats in de vorm van een groot huiskamerdrama vol verknipte familiebanden. Toneelschrijver Edward Albee ontving voor In Wankel Evenwicht de prestigieuze Amerikaanse Pulitzer Prijs – nummer één van de drie die hij in totaal zou winnen. Het is een echte ‘Albee’, zeker voor liefhebbers van zijn klassieker Who’s afraid of Virginia Woolf?: vol met personages die elkaar liefdevol haten of andersom, een stuk waar tegelijkertijd de emoties oplopen en de glazen vollopen.

Maar ondanks al het schoppen, alle tegendraadsheid, drank en heftigheid, zoekt Devos altijd naar de charme van haar personages. “Ik heb een hele nauwe band met mijn personages. Niets wat zij doen is mij vreemd. Ik ben ze niet, maar ze zijn wel een uitgelicht deel van mezelf. En ik hou van ze allemaal, wie of wat ze ook zijn of doen.”

(Hélène Devos over In wankel evenwicht, waarin zij volgend seizoen te zien is bij Toneelschuur Producties/ITA2.)


Lees hier de andere mini-interviewtjes uit de seizoensbrochure 2018-2019 van Toneelschuur Producties


publiciteitstekst, voor in dezelfde seizoensbrochure:

Toneelschuur Producties en Internationaal Theater Amsterdam (voorheen Toneelgroep Amsterdam) pakken uit met een bijzondere jubileumproductie in het kader van het vijftigjarig bestaan van de Toneelschuur: In wankel evenwicht, in regie van Maren E. Bjørseth.

De uitgebluste levens van Agnes en Tobias worden genadeloos opgeschud als er ineens een bevriend echtpaar voor de deur staat, dat bevangen door een onbenoembare angst smeekt om onderdak.

Maar de volgende dag komt ook hun dertigjarige dochter onverwachts thuis, die verwikkeld zit in haar zoveelste scheiding. Ook zij doet aanspraak op haar oude kamer. En dan is er bovendien nog Agnes’ alcoholistische zus Claire, die al drinkend de boel van ongevraagd commentaar voorziet.

Voor In wankel evenwicht won Edward Albee (o.a. Who’s afraid of Virginia Woolf?) de prestigieuze Amerikaanse Pulitzer Prijs. Met een zwartgallig gevoel voor humor laat hij zijn personages balanceren op de grenzen van het burgerlijk fatsoen – en nét daarover. Bevangen door alcohol, ingehouden frustratie en mislukte dromen proberen ze zichzelf tevergeefs staande te houden, al moeten ze daarvoor iedereen onderuithalen.

In wankel evenwicht is een project in het kader van ITA-2, het platform voor de ontwikkeling van regietalent. Eerder regisseerde Maren E. Bjørseth Een bruid in de morgen (i.s.m. Frascati Producties) en Emilia Galotti (i.s.m. Toneelschuur Producties).