Malou Gorter: ‘De Toneelschuur is voor mij echt als thuis’

Malou Gorter heeft goede herinneringen aan Kras. “Het eerste half jaar dat ik op toneelschool zat ging het niet zo lekker. Maar toen gingen we Kras doen en toen viel ineens alles op z’n plek. Het was alsof die taal al in mijn hoofd zat. Ik las het en het leek alsof ik de zinnen en de gedachten die erbij horen al kende. En dat had ik nu weer.”

Ze houdt van het artificiële en het absurdistische van Herzbergs taal. “Het is heel geconstrueerd. Ieder woord en iedere punt staat er met een reden. De taal is heel leidend bij Herzberg, die máákt het personage echt. Dus eigenlijk is het zaak dat ik die woorden laat klinken, en dan ontstaat er vanzelf een blauwdruk van het personage.”

Na acht jaar in Groningen te hebben gewerkt, is Gorter sinds vorig seizoen weer aan het freelancen. “Een van de leuke dingen daarvan is dat je voortdurend met nieuwe mensen werkt.” Zo gaat ze nu voor het eerst met Paul Knieriem werken. “Ik vind het heel spannend dat hij vaak met mimespelers werkt. Daardoor is hij, denk ik, op zoek naar een artificiëlere vorm van acteren, dus niet zo zeer naturalistisch. Daar hou ik heel erg van.”

Goede herinneringen heeft ze trouwens niet alleen aan Kras, maar ook aan de Toneelschuur. “Ik ben geboren in Haarlem. Mijn eerste stage was in de Schuur, ik heb er zelfs twaalf jaar lang in de garderobe gewerkt. De Toneelschuur is voor mij echt als thuis.”

(Malou Gorter over Kras, waarin zij volgend seizoen te zien is bij Toneelschuur Producties.)


Lees hier de andere mini-interviewtjes uit de seizoensbrochure 2018-2019 van Toneelschuur Producties