Theater All Inclusive
Door Julian Hetzel (Campo, Frascati Producties, Schauspiel Leipzig, Münchner Kammerspiele)
Gezien 22 september 2018, Frascati (Amsterdam)


Oorlog is esthetiek, in geweld schuilt schoonheid. De manier waarop wij oorlog gepresenteerd krijgen en tot ons nemen, heeft opvallend veel parallellen met een museumbezoek.

Julian Hetzel, die indringende voorstellingen maakt op het snijvlak van theater en beeldende kunst, geldt als een van de interessantste jonge makers van dit moment. In All Inclusive trekken verschillende expositieruimtes aan het publiek voorbij. Hetzel toont bijvoorbeeld hoe oorlogsfoto’s geabstraheerd worden tot moderne danschoreografieën, hoe het slopen van een object ervoor zorgt dat het kunst wordt (destructie is creatie), en hoe wij ons daardoorheen laten leiden door een curator die ons enthousiast wijst op hoe mooi al die ellende in kunst is vertaald.

Hetzel zet zo niet alleen kanttekeningen bij hoe oorlog gepresenteerd wordt, maar ook hoe gretig wij het geweld aanschouwen – mits het op afstand en keurig gekaderd aan ons gepresenteerd wordt, liefst voorzien van handleiding aan de muur.

Want behalve de oorlog, exposeert Hetzel in All Inclusive ook de toeschouwer zelf. Elke avond haalt hij een aantal voormalig vluchtelingen op het podium, die langs de kunstwerken worden geleid. Een Syrische jongen bekijkt de brokstukken van een gebombardeerd gebouw uit Aleppo – de stukken steen die lukraak over de witte vloer zijn uitgestort en zo op (quasi-)artistieke wijze de gruwelijkheden van de oorlog representeren, zijn voor hem letterlijk een stukje geboortegrond, met alle connotaties en herinneringen van dien. Net als voor de media geldt: Waar liggen bij kunstenaars de morele grenzen in hun drang het leed te ‘verslaan’ of een effect te sorteren? Zo bevraagt Hetzel op intelligente wijze ook zijn eigen motieven.

All Inclusive toont de wrange esthetisering van oorlog en de vercommercialisering van onrecht als vrijetijdsbesteding van de westerse mens. De uitgang is, hoe kan het anders, via de giftshop. Hetzel brengt een ijzersterke, zeer actuele voorstelling die ons keihard confronteert met het gemak waarmee de oorlog in het westen wordt geconsumeerd. Een hoogtepunt in zijn toch al zo sterke oeuvre.