Pinokkio · Veenfabriek
Regisseur Joeri Vos maakte van Pinokkio een lekker ambigu theaterfeest, waarin het houten jongetje zich in zijn zoektocht naar persoonlijke vrijheid ontpopt tot raspopulist die zijn publiek schaamteloos medeplichtig maakt. Zowel een als ode aan de leugen, als een waarschuwing voor mensen die de waarheid wat te graag naar hun hand zetten. » lees hier de reportage


All Inclusive – Julian Hetzel

All Inclusive · Julian Hetzel
In een indringende theatrale expositie, toonde Julian Hetzel de wrange esthetisering van oorlog en de vercommercialisering van onrecht als vrijetijdsbesteding in het westen. Hij bevraagt daarbij bovendien ook zijn eigen motieven als kunstenaar, die moeiteloos andermans leed vormgeeft om een effect bij zijn publiek te sorteren. » lees hier de recensie


Foto: Sofie Knijff

Moskou op sterk water · De Warme Winkel
Een compromisloos en welkom tegengeluid binnen een trend van pasklare boekbewerkingen op toneel. Het was vrijwel onmogelijk om deze bewerking van Venedikt Jerofejevs gelijknamige deliriumnovelle niet beneveld, verward, totaal uit evenwicht en met een helse kater te verlaten. » lees hier de recensie


Foto: Julian Maiwald

Ur · Urland
Met aanstekelijk plezier en zelfspot deed Urland een dappere poging het theater opnieuw uit te vinden, waarbij ze net zo gemakkelijk refereerden aan grote theatervernieuwers als Peter Brook en Antonin Artaud, als aan zichzelf. Zo veel mogelijk leren, alles weer vergeten, en dan jezelf en het medium steeds opnieuw ontdekken, lijkt de slotsom. » lees hier de recensie


Foto: Moon Saris

George & Eran worden racisten · George & Eran Producties
Wat begint als vrolijke komedie, ontpopt zich al snel tot een pijnlijke satire op dit tijdgewricht, waarin het eigen gelijk ten koste van alles en iedereen gaat. De voorstelling was een hit op Oerol en – goed nieuws! – staat vanaf januari in de reguliere theaterzalen. » lees hier de reportage