Theater De Orde Chaos 2018
Door Nieuw Utrechts Toneel, Het Zuidelijk Toneel
Gezien 8 december 2018, Theater Walhalla (Rotterdam)


“Als je iets verzint, dan bestaat het toch?” Een van de mooiste zinnetjes uit de voorstelling is een citaat van Isabel, de dochter van theatermaker Greg Nottrot. Ze heeft twee imaginaire vriendjes die ze overal mee naartoe neemt.

Halbe Zijlstra zal eenzelfde logica voor ogen hebben gehad wanneer hij vertelde over zijn bezoek aan de datsja van Poetin. Zijn uitspraken kostten hem eerder dit jaar zijn politieke loopbaan. Want een minister moet, zei hij zelf bij zijn aftreden, ‘boven alle twijfel verheven zijn.’

Brengt ons bij deze opmerkelijke voorstelling, waarvoor Nottrot op zoek ging naar hét beeld van 2018. Uiteindelijk besloot hij te doen wat Halbe Zijlstra niet deed: hij ging naar de datsja van Poetin. Deze onderneming vormt de rode draad van een vrolijk chaotische voorstelling over waarheid, werkelijkheid en leugens.

Om vanaf het begin zo veel mogelijk verwarring te zaaien, wordt Greg Nottrot in deze voorstelling gespeeld door Martijn Nieuwerf. Nottrot zelf speelt alle andere rollen. Zo wordt eens te meer benadrukt dat er geen objectieve verslaglegging bestaat. Nieuwerf geeft zijn eigen interpretatie van Nottrot, hij is bovendien acteur en die hebben de neiging de werkelijkheid wat aan te dikken. “We onderschatten de schoonheid van de leugen,” zegt hij op enig moment.

Het levert een droogkomisch reisverslag op, vol opmerkelijke ontmoetingen met uiteenlopende figuren. Ondanks de hilariteit is de voorstelling op z’n sterkst als Nottrot zich uiteindelijk in alle soberheid tot het publiek richt en het verhaal dat ze ons verkochten versnippert tot losse flarden realiteit, waarmee we onze eigen waarheid in elkaar mogen puzzelen. En net als bij Banksys Meisje met ballon, stijgt het dan meteen in waarde.

Spelen met verwachtingen en de waarheid is prima, maar laat dat aan de kunstenaars – de Banksys en de Nottrots – over, niet aan de politici. Een minister moet inderdaad boven twijfel verheven zijn, maar laat de kunst vooral door twijfel worden omgeven.