Theater Heisenberg
Door Theater Rotterdam
Gezien 14 maart 2019, Theaters Tilburg


Hij zit nietsvermoedend op een station, zij drentelt voorbij en kust hem impulsief in zijn nek. Sommigen zouden het onbeschoft (of redelijk gestoord) kunnen vinden, hij is hooguit wat verrast. Ze raken aan de praat en hun ontmoeting krijgt een vervolg.

Ze hebben werkelijk niks gemeen: Georgie (Elsie de Brauw) is een extraverte, zeg maar gerust ongemanierde spraakwaterval van 44, Alex (Hans Croiset) een in zichzelf gekeerde, tobberige man van 75. Zij is geluid, hij is iemand die van muziek houdt vanwege de stilte tussen twee tonen: “Daarin zit de spanning.”

Heisenberg ­van toneelschrijver Simon Stephens heeft aanvankelijk een intrigerende, Pinteriaanse gekte in zich, maar gaandeweg blijkt dat er voor die verwarring maar bar weinig in de plaats komt. De potentiële aantrekkingskracht die twee tegenpolen tot elkaar kunnen voelen wil maar niet geloofwaardig worden – en dat is een problematische tekortkoming van deze enscenering van Johan Simons.

Het voornaamste probleem dient zich aan in het personage Georgie, die niet alleen een pathologisch leugenaar blijkt, maar voortdurend op aanstelligere, haast manische wijze de aandacht opeist. Alex staat daar al snel vrij machteloos tegenover, en laat het dus maar gebeuren. Croiset kan als geen ander uiteenlopende stadia van reddeloosheid vertolken, maar komt er lange tijd letterlijk niet tussen. Hij blijft eigenlijk steeds de overrompelde oude man die zich halfslachtig verzet, maar na driekwart leven eenzaamheid, ook gewoon wel blij lijkt met eender wat voor verzetje.

Pas gaandeweg – en ook maar mondjesmaat – laat Georgie wat van het bedachtzame van haar oudere minnaar in haarzelf toe, en gloort bij hem iets van impulsiviteit. Dan wordt het soms even spannend tussen die twee.

Uiteindelijk blijkt Georgie bovendien, behalve haar fascinatie voor Alex, ook een wat minder romantische agenda te voeren. Maar ook die ontwikkeling zet de boel niet op scherp. Integendeel. Heisenberg is een vlakke adaptatie van een weinig geloofwaardige liefde.