Waar laat je je kinderen tijdens de Parade als ze eenmaal vol zitten met zelfgebakken poffertjes en de zweefmolen ze alleen nog maar misselijker maakt? De KinderParade presenteert eigentijdse en tegendraadse sprookjes, mythes en battles voor de jongste bezoekers.

Want met ruim vijftien jeugdvoorstellingen is er op het terrein vanaf twee uur ‘s middags al volop vertier. De zweefmolen draait nog op standje kindvriendelijk, en de reguliere theatergroepen stellen hun tenten ter beschikking aan jonge jeugdtheatermakers.

De grote Olympische spelshow – Lonneke van Leth dans

In de energieke dansvoorstelling De grote Olympische spelshow nemen twee duo’s het tegen elkaar op in een theatrale dansbattle annex quizshow – met acteur Bart Rijnink als weirde presentator (vanaf tv-scherm). In een snelle montage komt een flink aantal Olympische sporten voorbij: van kogelstoten tot verspringen, van dressuur tot curling. Daarbij wordt op inventieve wijze gebruik gemaakt van de beperkte ruimte: zo wordt op het kleine podium een heuse hardloopwedstrijd geënsceneerd en is er een leuke slowmotionscène in de boksring. De afwisseling met quizvragen zorgt bovendien voor een hoge betrokkenheid en interactie met het jonge publiek.

Qua vorm is deze voorstelling van choreograaf Lonneke van Leth dynamisch en goed op tempo. Inhoudelijk is het wat braaf: de voorstelling voltrekt zich uitsluitend binnen voorspelbare kaders, de vele belerende bijzinnetjes en de flauwe uitkomst maken het bovendien onnodig moralistisch.

In de voorstelling Wie noemt zijn kind nu Orpheus van theatergroep Baba Jaga ontmoeten we Sara van Nes en Katarina Antunovic, twee goedlachse ‘godinnen van de herinnering’. Achter hen staan stapels kartonnen dozen opgestapeld, volgestopt met vergeten herinneringen.

Na een wat willekeurig aanvoelende introductie stuiten ze op een foto van Orpheus, wat hen brengt bij het uitbeelden van de mythe van Orpheus en Euridice – ook al zo’n vergeten verhaal. Het verhaal eindigt in een expliciete ode aan het herinneren.

De twee spelers hebben een leuke interactie met elkaar en het publiek, maar de voorstelling komt nog niet helemaal uit de verf. Ondanks een aantal leuke beeldvondsten – bijvoorbeeld een mooie onderwaterscène met bellenblaasmachine – is het geheel vooral erg verhalend. De voorstelling heeft een hoog ‘en toen’-gehalte, en de mythe van Orpheus lijkt er wat aan de haren te zijn bijgesleept.

Ook sprookjesliefhebbers worden op de KinderParade volop bediend, al schotelen de jonge makers – gelukkig – niet uitsluitend de voorspelbare, brave, gender- en heteronormatieve sprookjesvarianten voor. Fijn. Zo werkt de queeste in het zelfgebakken antisprookje ‘Boy’ Stories, van theatercollectief De Nachtdieren, in weerwil van de titel toe naar een liefdesromance tussen twee stoere prinsessen. In volle vaart worden hier de kaders voor zo’n beetje elk sprookje geschept: een vervloekt land dat geen liefde kent en in oorlog is zonder nog te weten waarom. Alleen liefde op het eerste gezicht kan de vloek breken.

De voorstelling zit vol met lekker vet aangezette personages. Een uitzinnige Jonata Taal neemt daarbij het leeuwendeel voor zijn rekening: van een plat-Amsterdamse kraai met postduivencomplex, tot een wachter die alles te letterlijk neemt en een trol die als Mama Natuur over het bos heerst. Laurien van Rijswijk en Lotte Meerdink spelen de prinsessen en zorgen tussen alle onzin door voor een aantal verstilde, muzikale momenten. Ook het publiek is niet veilig en wordt tussen neus en lippen door vrolijk gerekruteerd voor het slagveld. Ondertussen voltrekt zich een mooie ode aan liefde op het eerste gezicht.

De prinses op de erwt – Collectief DeMeiden, foto: Casper Koster

Hoogtepunt op de KinderParade is de brutale, eigentijdse hertaling van Prinses op de erwt door Collectief DeMeiden. Een dromerige, nerdy prins (Michael de Roos) is op zoek naar dat ene meisje dat echt ‘iets’ heeft. Hij wil een echte connectie, niet de zoveelste selfiënde prinses uit ‘Insta-land’, ene prinses Kim uit Hollandia (die alleen maar wil ballen op de slaapkamer) of princess Shakira uit whenever, wherever. Nee, liever kijkt hij door zijn telescoop naar échte sterren.

Maar dan ontmoet hij het no nonsense-meisje Jacqueline (Linda Lugtenborg), die na een hilarisch uit de hand gelopen Aladdin-pastiche verlopen en doorweekt bij het paleis aanklopt. Een vertederende pyjama-playdate bezegelt de boel.

In de traditie van het beste familietheater heeft deze voorstelling evenveel kindergrappen als stiekeme knipogen richting de volwassenen. Voorbij alle pret en hilariteit brengt collectief DeMeiden, met deze juicy tekst van Jan Hulst, een mooi pleidooi voor eigenheid en diepgang, voor vriendschap boven oppervlakkige sprookjesliefde. Een lekkere slap in the face voor liefde op het eerste gezicht dus.


KinderParade, dagelijks op De Parade vanaf 14:00 uur (Martin Luther Kingpark, t/m 25 augustus). Meer informatie en kaartverkoop: www.deparade.nl