Het verbrande huis

Twee jaar geleden zag ik de autobiografische monoloog Het verbrande huis van Bodil de la Parra, sober geënsceneerd in de bossen op Terschelling tijdens Oerol.

Dolend tussen de overblijfselen van de afgebrande apotheek in Paramaribo, waar haar grootvader woonde, nam De la Parra de toeschouwer mee langs persoonlijke jeugdherinneringen en familieverhalen. Zo toonde ze op liefdevolle én kritische wijze de invloed die haar Surinaamse wortels op haar leven hebben.

De voorstelling toerde na Oerol onder de vleugels van Rudolphi langs de kleine zalen in het land. Inmiddels heeft ze de theatertekst omgewerkt tot roman, die deze maand verschijnt bij Lebowksi.

Het verbrande huis – een Surinaamse familiegeschiedenis van Bodil de la Parra, Lebowski Publishers, €21,99, verschijningsdatum: 20-05-2020, lebowskipublishers.nl 


Prille teksten uit Vlaanderen

Theatermaker Laura Vroom heeft een groot gevoel voor taal. Ik zag vier jaar geleden haar zelfgeschreven monoloog Sauerkraut in een zeecontainer op Over het IJ, waarin ze in een opsommende woordenstroom verschillende gradaties van ergernis onderzocht. Hilarisch. En breekbaar.

Bij Zuidpool maakte ze in 2018 de solo Langzaam gleed een berg het dal in, een associatieve denkexercitie over ouderdom en vergankelijkheid. Poëtische observaties en banale anekdotes gaan bij haar hand in hand, zodat je vaak niet weet waar de een begint en de ander eindigt. Zoals bij een berg en een dal: het hangt maar net af van je perspectief.

Die toneeltekst is nu uitgegeven door De Nieuwe Toneelbibliotheek in de nieuwe reeks Tien Nieuwe Vlaamse, waarmee gedurende dit jaar een tiental relatief onbekende Vlaamse toneelschrijvers (ook onder meer Ellis Meeusen en Mira Bryssinck) onder de aandacht worden gebracht.

denieuwetoneelbibliotheek.nl, €12,50 per boekje


Dramaturgie

Met de verschuiving van de rol van tekst in ons hedendaagse theater, is ook de betekenis van het begrip dramaturgie vervaagt. Maar Inleiding in de dramaturgie heeft geenszins de ambitie antwoord te geven op vraag wat dramaturgie is.

Integendeel: in plaats van te proberen dramaturgie te duiden of te omkaderen, willen de auteurs het begrip problematiseren en zo het fluïde, procesmatige karakter ervan benadrukken. Dramaturgie is immers niet alleen voorbehouden aan degene die als dramaturg op de theaterflyer gecrediteerd staat.

Dit boek geeft een brede introductie op de dramaturgie in het Nederlandstalig theaterveld. Het is zowel academisch als praktijkgericht en uitdrukkelijk bedoeld voor de professional én de leek in het theater.

Inleiding in de dramaturgie van Cock Dieleman, Ricarda Franzen, Veronika Zangl en Hank Danner. Amsterdam University Press, €24,99, www.aup.nl