Theater
Drie Zusters naar Anton Tsjechov door Toneelschuur Producties. Regie en bewerking: Eline Arbo, Gezien: 21/11, Toneelschuur, Haarlem. Aldaar t/m 23/1. Inl: toneelschuur.nl


In de radicale bewerking van Eline Arbo springt Tsjechovs ‘Drie Zusters’ door de tijd, tijdens vier feministische golven. Arbo benadrukt hoe pijnlijk onveranderlijk de ongelijkheid is waar de zussen mee te kampen hebben.

Wie denkt dat Tsjechovs Drie Zusters – dat stuk uit 1901 over die lijdzame vrouwen die het maar niet voor elkaar krijgen hun dromen te verwezenlijken – niets vertelt over deze tijd, komt na het zien van deze voorstelling bedrogen uit. Regisseur Eline Arbo maakt pijnlijk duidelijk dat we in Nederland de afgelopen 120 jaar nauwelijks stappen hebben gezet als het gaat om vrouwenemancipatie.

Drie Zusters is Arbo’s afscheidsvoorstelling na een zeer geslaagd ontwikkelingstraject bij Toneelschuur Producties. Ze viel daarin vrijwel meteen op als eigenzinnige theatermaker die zeer gedurfd met repertoire omspringt, getuige haar opvallend frisse bewerkingen van Goethes Het lijden van de jonge Werther (2017) en Camus’ De rechtvaardigen (2018). Haar theaterbewerking van Édouard Louis’ Weg met Eddy Bellegueule werd begin dit jaar een instant-theaterhit.

Arbo onderzoekt grote maatschappelijke thema’s zonder daarbij de menselijke maat uit het oog te verliezen. Ze durft repertoire rigoureus om te buigen en kiest voor uitgesproken vormen, waarbij ze bovendien steeds een grote rol weglegt voor de (meestal live door de acteurs gebrachte) muziek van haar vaste componist Thijs van Vuure.

Allemaal kwaliteiten die ook nu weer gelden. Maar liefst 120 jaar bestrijkt haar hertaling van Tsjechovs stuk. De vier bedrijven spelen zich steeds af op momenten die we als feministische kantelpunten beschouwen, al zet Arbo daar met haar lezing grote vraagtekens bij.

lees de volledige recensie op nrc.nl