Muziektheater
Bloemenduel door Groots en Meeslepend, Steef de Jong en Louis van Beek. Regie: Ina Veen. Gezien: 1/12, Toneelschuur, Haarlem. Tournee t/m 13/1/21. Inl: grootsenmeeslepend.nl


In de voorstelling ‘Bloemenduel’ geven Steef de Jong en Louis van Beek een potje operette-bluffen op hogeschoolniveau ten beste. Het resultaat is even vermakelijk als vluchtig.

Eigenlijk is de voorstelling Bloemenduel een operette voor een tachtigkoppig ensemble dat uitsluitend uit vrouwen bestaat, maar voor nu worden alle rollen, koren en balletten waargenomen door twee heren: Steef de Jong en Louis van Beek geven een potje operette-bluffen op hogeschoolniveau ten beste. En daar komen ze aardig mee weg.

Het uitgangspunt spreekt tot de verbeelding: twee adellijke dames in het Wenen van eind negentiende eeuw krijgen onenigheid tijdens het bloemschikken en dagen elkaar uit tot een heus duel. Of dit duel in de geschiedenis ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, is overigens onduidelijk.

Van Beek schreef het libretto en De Jong componeerde daarbij een volwaardige operette, inclusief ouverture en twee Einlagen tussen de aktes. Tussen de nummers staan ze vaak expres sullig te prutsen met het (mooie) houtje-touwtjedecor of de lichtschuiven. Hilarisch wordt het zodra ze met z’n tweeën grote groepsnummers vertolken, bijvoorbeeld wanneer zich tijdens het zwaardgevecht koren van voor- en tegenstanders om de duellerende dames voegen. Maar er is ook serieuzer werk: mooi is het solonummer ‘Duizendschoon’ – een sober gebrachte ‘Edelweiss’-pastiche, dat uiteindelijk het motorisch moment voor het gewraakte duel blijkt.

lees verder op nrc.nl