Veel theatermakers en muzikanten zijn dit jaar vanwege corona online gegaan. Een aantal van die online-initiatieven zal blijvend zijn. „Het is alsof je een enorme luidspreker aan je geluidsinstallatie hangt.”

Toen in maart de theaters, concertzalen en poppodia vanwege de corona-uitbraak moesten sluiten, zochten veel kunstenaars naar online alternatieven. Theatergroepen stelden registraties van eerder werk op internet beschikbaar, muzikanten gaven intieme huiskamerconcerten, er kwamen Zoom-voorstellingen en webseries. Vaak liet de kwaliteit van dit soort in allerijl opgetuigde onlineprojecten te wensen over, waardoor de onlinekunstmoeheid bij velen al snel toesloeg.

Maar er sprongen het afgelopen jaar ook succesvolle online-initiatieven uit. Zo bereikte Dua Lipa met de stream van haar concert Studio 2054 ruim 5 miljoen kijkers, en bracht Billie Eilish in oktober volgens deze krant ,,een fenomenale virtuele live show”.

Ook in het theater nam het online streamen een vlucht. Het Noord Nederlands Toneel (NNT) in Groningen lanceerde daarvoor het ‘NITE Hotel’: een virtuele omgeving waarin je rondom een stream of registratie van een voorstelling ander publiek en jonge makers kan ‘ontmoeten’ (via chatboxen en livestreams). Ook Internationaal Theater Amsterdam (ITA) presenteerde dit najaar een digitaal theaterplatform. Onder de noemer ITALive worden voorstellingen live in de Amsterdamse schouwburg gespeeld (zonder publiek) en direct de huiskamer in gestreamd.

Het livestreamen van theater gebeurt al langer: het werd in 2006 voor het eerst op grote schaal gedaan door The Metropolitan Opera in New York. Met The Met: Live in HD werden livestreams van hoge kwaliteit uitgezonden in bioscopen wereldwijd. De laatste jaren is de trend overgewaaid naar Europa: onder andere The National Theatre in Londen en Comédie-Française in Parijs hebben inmiddels veel ervaring met het livestreamen van hun voorstellingen in filmhuizen en op internet.

lees verder op nrc.nl