In haar hoorspel ‘The Harvest’ onderzoekt de Nederlands-Kosovaarse toneelschrijver Vera Morina complexe thema’s zoals afkomst, identiteit en seksualiteit. „In kunst mag het even rechtstreeks over pijn gaan.”

Kunst mag best pijn doen, vindt de jonge Nederlands-Kosovaarse toneelschrijver Vera Morina (1995). Sterker nog: graag zelfs, want in het dagelijks leven is er wat haar betreft weinig ruimte om stil te staan bij grote trauma’s of verdriet.

Morina onderzoekt in haar werk complexe thema’s uit het maatschappelijk debat, zoals afkomst, identiteit en seksualiteit. Op dit moment presenteert Toneelgroep Oostpool haar zesdelige hoorspel The Harvest, met onder anderen Hannah Hoekstra, Vanja Rukavina en Ariane Schluter.

The Harvest is een dystopisch audiodrama waarvan elke dinsdag een nieuwe aflevering verschijnt. Het speelt zich af in de nabije toekomst, waar een rigide grens is opgetrokken tussen de queercommunity en de heterowereld. Op de dag dat haar vader naar het front vertrekt, stuit hoofdpersonage Iphis op een ondergrondse queerclub, een vrijplaats voor iedereen die zich niet herkent in de bovengrondse, hetero-normatieve wereld.

Dat blijkt tegelijkertijd bevrijdend en beklemmend. In haar stuk schetst Morina een gemeenschap die pleit voor vrijheid, maar daar vervolgens in doorschiet. „Alle queer mensen hebben zich onttrokken aan de heterowereld en zijn hun eigen samenleving gestart. Met als gevolg dat daar ook een norm heerst waar lang niet alle queer mensen aan voldoen.”

lees verder op nrc.nl