De lancering van ChatGPT in november 2022 was een echte gamechanger voor digitale marketeers over de hele wereld. SEO-professionals proberen nog steeds de potentiële voordelen en kracht van deze technologie te verkennen.
De mogelijkheid om zoekopdrachten in te typen via livechat en perfect en uniek geschreven inhoud te krijgen, biedt verschillende voordelen voor diegenen die snel meer inhoud willen creëren en hun online activiteiten willen opschalen. Webmasters kunnen ook sneller codes maken dan handmatig, en dit kan worden gebruikt om ontwikkelaars aan te vullen of te vervangen.
Dit kan echter ook meer uitdagingen met zich meebrengen door de toegenomen concurrentie in het digitale marketinglandschap en vragen over hoe de zoekresultaten van Google zullen reageren met de toegenomen marketinginformatie.
We spreken met enkele experts uit de sector en startende marketeers om meer inzicht te krijgen in hoe ChatGPT SEO verandert.
Content creatie
Voor consumenten is de mogelijkheid om unieke inhoud te creëren en dit vrijwel onmiddellijk te doen waarschijnlijk het grootste voordeel van ChatGPT.
“Veel SEO-professionals waren in het begin misschien sceptisch”, legt Andrew Baker van Finance Startup uit. Doddler.
“Het schrijven van unieke content is iets dat je vanaf de eerste dag in je zit en alles wat geautomatiseerd is of te mooi is om waar te zijn, kan alleen maar negatief zijn voor SEO.”
“Maar het eerste bewijs laat zien dat ChatGPT consistent is en dat de inhoud die het produceert uniek is en goed kan scoren als het correct wordt uitgevoerd”, zegt Richard Allan van Echtscheiding Bob.
“Waar het ons doorgaans zes tot acht weken kostte om 50 pagina’s met kwaliteitsgidsen en blogposts te produceren, kan ChatGPT dit in ongeveer drie uur doen.”
“We hebben pagina’s voor meer dan 1600 netnummers in de VS kunnen toevoegen met behulp van ChatGPT – en dit zou een berg zijn geweest om te beklimmen zonder AI, of iets wat we niet hadden overwogen.”
“Er is nog steeds een goede SEO-persoon nodig om het juiste aantal trefwoorden, de lengte van de inhoud en andere SEO-onderdelen zoals interne links en koppen te interpreteren – maar het biedt zeker een zeer schaalbare manier om inhoud naar buiten te brengen.
“Het biedt eindeloze mogelijkheden voor het targeten van netnummers, tijden, bedragen en andere long tail-zoekwoorden, zowel in eigen land als als u in verschillende landen zou lanceren.”
Personeel en outsourcing
Het uitbesteden van uw inhoud en code is al jaren populair, waarbij startups en bedrijven bedrijven als Fiverr gebruiken en voor hun marketingteams outsourcing naar India en de Filippijnen.
“Maar met ChatGPT wordt de vraag gesteld of je überhaupt contentpersoneel moet inhuren”, betoogt Matthew Sullivan van de consumentenfinancieringssite. Harpsie.
“Jarenlang bestaat de vraag of je überhaupt contentschrijvers of -ontwikkelaars in huis nodig hebt en waarom lokale tarieven betalen als het in het buitenland goedkoper is? Maar vandaag de dag is het de vraag of je überhaupt schrijvers en ontwikkelaars moet inhuren.”
“Dit zou kunnen betekenen dat duizenden inhoudschrijvers van de ene op de andere dag zonder werk kunnen zitten. In de praktijk laten de eerste signalen echter zien dat hoewel miljoenen ChatGPT gebruiken, het slechts een klein aantal is dat een economische schok teweegbrengt en dat traditionele bedrijven nog steeds de voorkeur geven aan de handmatige aanpak. Maar wie weet of betaalde schrijvers ChatGPT gebruiken om hun werk te doen?
Snelle prototyping en testen
“Met de mogelijkheid om zo snel inhoud te creëren, heeft dit ons een opwindende manier gegeven om dingen te testen en uit te proberen”, legt Gavin Cooper uit, de oprichter van Beweert Bijbel. “En dit is wat een groot deel van SEO werkelijk is.”
“We hebben snel inhoud kunnen samenstellen en verschillende site-indelingen en -ontwerpen kunnen testen of zelfs platforms zoals Wix, Webflow of WordPress kunnen vergelijken en kunnen bepalen welke het beste scoort in de SERP’s. Van daaruit hebben we ons bedrijf kunnen opschalen en uitbouwen.”
“Voor ons hebben we honderden pagina’s kunnen repliceren voor verschillende soorten claims, of het nu gaat om letselschade, banken, autofabrikanten en nog veel meer – en door consistente metadata en goede backlinks te hebben, hebben we kunnen veiligstellen posities op Google en genereer kwaliteitsleads.”
Veranderingen in Google-SERP’s
Als we ons voorstellen dat miljoenen websites ChatGPT gebruiken om nieuwe inhoud te publiceren en nieuwe sites te ontwikkelen, zullen we dan enorme schommelingen zien in de ranglijst in alle sectoren?
Dit lijkt nog niet het geval te zijn, aangezien ChatGPT nu al meer dan 6 maanden actief is. Maar het zal zeker niet verrassend zijn als sommige sectoren die zeer technisch onderlegd zijn, zoals consumentenfinanciering, casino’s of crypto, op dit gebied enorme vooruitgang boeken.
Je zou dus kunnen verwachten dat sommige nieuwe merken op pagina 1 verschijnen voor een aantal zeer competitieve zoekwoorden, bijna uit het niets, of dat er enkele vroege overwinningen zullen zijn voor sommige sites en sommige zelfs nog hardere crashes als ze worden bestraft.
Er is nog ervaring en SEO-kennis nodig
SEO verandert voortdurend en ChatGPT heeft ongetwijfeld een paradigmaverschuiving gecreëerd en een opwindende manier om snelle inhoud uit te brengen en code te repliceren, waardoor nieuwe en gevestigde bedrijven sneller dan ooit tevoren kunnen opschalen.
Hoewel de vuistregel van Google dat ‘content is king’ nog steeds van toepassing is, kan niet worden ontkend dat dit het geval is Hoe SEO-professionals gebruiken deze inhoud die echt belangrijk is en die met name het SEO-landschap zal veranderen.
Hoewel u snel en volgens een hoge standaard inhoud kunt laten schrijven, is deze niet waardevol tenzij deze wordt ondersteund door slimme en ervaren SEO.
Het is essentieel om de juiste inhoud te begrijpen, het juiste trefwoordonderzoek, de gebruikersintentie, metadata en semantiek te begrijpen – en als je dit kunt koppelen aan ChatGPT, zou dit het recept kunnen zijn voor echt SEO-succes.