6 minuten leestijd
Het gebruik door consumenten van augmented reality (AR) en virtual reality (VR)-technologie is een nieuwe trend die de laatste tijd steeds groter lijkt te worden. Een dergelijke trend, die sommigen als een vluchtige rage beschouwen, kan de volgende grote, innovatieve kans zijn voor marketeers over de hele wereld om klanten te betrekken, zowel nieuwe als huidige. De afgelopen jaren hebben AR- en VR-technologieën voortdurend, en in een steeds sneller tempo, de manier veranderd waarop consumenten ervoor kiezen hun zuurverdiende dollars uit te geven. In een omnichannel-marketingstrategie bieden AR- en VR-technologieën klanten uiteindelijk een digitale ervaring in plaats van een traditionele, fysieke ervaring, waardoor merken een nieuwe ruimte krijgen om hun producten en diensten op de markt te brengen.
De geldverdienende kracht van internet
Met dergelijke voortdurende innovaties in de e-commerce, voorspellen voorspellers van Forbes voorspellen dat de mondiale e-commercemarkt in 2023 in totaal 6,3 biljoen dollar zal bedragen, en in 2026 zal de e-commercemarkt naar verwachting in totaal ruim 8,1 biljoen dollar bedragen. Als merken een stukje van deze taart willen krijgen, kan het de moeite waard zijn om dat te vermelden AR- en VR-trends zullen naar verwachting blijven groeien in de jaren 2023 – 2024 en versnellen in de periode 2023 – 2027, waardoor detailhandelaren de kans krijgen om online winkelervaringen op een opwindende manier te verbeteren en een fris, jong publiek aan te trekken.
Terwijl de geldverdienende kracht van internet de wereldeconomie radicaal verandert, genereert de economie van virtuele goederen meer dan een bescheiden deel van de totale mondiale gaming-inkomsten. Nu de game-industrie naar verwachting haar recente groei zal voortzetten en mogelijk meer waard zal worden 321 miljard dollar in 2026lijkt de markt te druipen van de mogelijkheden voor merken om meer directe verkopen te genereren. In een VR-wereld met miljarden gebruikers zijn deze goederen niet alleen maar gamingproducten; het zijn dezelfde producten die merken op de markt brengen en waarmee ze in het echte leven inkomsten proberen te genereren. Terwijl de opkomst van cryptocurrency voor de lange termijn een plaats blijft vinden in de wereldeconomie, ziet de wereld van VR al innovatie en ontwikkeling van toonaangevende merken, zowel op het gebied van virtueel-fysiek als fysiek-naar-virtueel transacties.
Hoe merken de omzet genereren in virtual reality
Door virtuele ervaringen voor shoppers te creëren, zoals productproefversies en tutorials, maar ook virtuele winkelervaringen zoals navigatie-apps en games voor shoppers in de winkel, verbeteren merken zowel hun imago als een indrukwekkende ROI. Bekende voorbeelden van merken die de omzet in VR genereren, zijn afkomstig van bedrijven als Estée Lauder, MAC, Gucci en Dior, om er maar een paar te noemen. Deze merken, en anderen, zouden AR-‘try-on’-advertenties hebben gemaakt die met succes directe verkoop genereerden. Met deze ‘pas’-advertenties kunnen app-gebruikers de camera’s van hun smartphone gebruiken om digitale 3D-replica’s van producten op hun lichaam te plaatsen. Volgens The Coin Republic“De digitale sneakers van Dior werden 2,3 miljoen keer bekeken en hadden een zesvoudig rendement op advertentie-investeringen.”
Als slimme marketeer die op zoek is naar nieuwe manieren om omzet te genereren, denk je misschien dat dit klinkt als een uitstekende mogelijkheid om je merk te versterken, maar hoe werken transacties in VR? Afhankelijk van op welk platform consumenten actief zijn, waar merken zich hebben gevestigd en of gebruikers real-to-virtual of virtual-to-real transacties uitvoeren, zullen dit allemaal bepalen hoe geld over de draden beweegt. De korte uitleg is dat consumenten in sommige VR’s hun betalingsgegevens aan de app kunnen koppelen. In andere gevallen doen gebruikers aankopen met cryptocurrencies; Maar wees gerust: op welke manier merken nu ook geld verdienen met VR, ze zien die dollars ook daadwerkelijk in het echte leven.
Denk eerst na: spring er niet in Decentraland net
Ook al lijkt deze kans een gouden kans, grijp er niet in Decentraland en nog maar net een winkel opzetten. Het is belangrijk om te onthouden dat consumenten AR en VR doorgaans alleen voor gaming hebben gebruikt. Er komt dus veel bij kijken als we VR beschouwen als een interactieve consumentenervaring, waarbij gebruikers in realtime actief online met merken communiceren.
Pas onlangs, vooral met de rebranding van het bedrijf van Mark Zuckerberg naar Meta, is VR meer een platform voor sociale betrokkenheid geworden, waardoor gebruikers om andere redenen dan gamen aan VR kunnen deelnemen. Gebruikers winkelen, dineren, socialiseren, enz. Er bestaat geen twijfel over dat er geld wordt uitgegeven en dat investeerders de winsten plukken. Domino’s neemt pizzabestellingen aan in de Metaverse, om in het echt pizza’s bij de klanten aan de deur te bezorgen, en Gucci, met behulp van een NFT-methode, betrekt het winkelend publiek met goedkopere virtuele replica’s van zijn producten om de avatars van gebruikers te versieren.
In een recent artikel meldt Reuters Investeringsbank Morgan Stanley voorspelt dat de digitale mode-industrie tegen 2030 met 50 miljard dollar kan stijgen, rekening houdend met nieuwe VR-aankooptrends. Toch is dit slechts een voorspelling: zoals veel sociale platforms die we de afgelopen twintig jaar hebben gezien, stijgen en dalen ze. Die individuen die diep hebben geïnvesteerd in VR, in de Metaverse, door het in hun levensstijl op te nemen, voorspellen dat VR de volgende iteratie van het internet zal zijn – een platform dat de samenleving generaties lang zal veranderen.
Als je echter terloops door chatboards bladert waar VR-gebruikers en -makers actief zijn, is de algemene houding dat het VR-platform stagneert – het groeit niet, en de eisen van bedrijven eraan zullen waarschijnlijk de mogelijkheden ervan overtreffen. Het start-build-stall-patroon dat de techniek achter VR aanstuurt, zou wel eens de ondergang ervan kunnen zijn, en naarmate consumenten steeds meer verlangen van een platform dat simpelweg niet waar kan maken, kan de nieuwigheid snel verdwijnen.
De vragen die alle marketeers zich moeten stellen
Het aanbieden van een omnichannel-ervaring is ongetwijfeld een geweldige manier om een groot aantal klanten te betrekken en erbij te betrekken; Het is echter belangrijk om te beslissen of u AR en VR onderdeel wilt maken van uw omnichannel-strategie. Enkele belangrijke factoren waarmee u rekening moet houden, zijn onder meer vragen als: wie zijn mijn klanten en welk soort ervaring zou hun betrokkenheid stimuleren? Hoe kan mijn merk een gedifferentieerde ervaring creëren? En, Bieden AR en VR een unieke kans om mijn waardepropositie onder de aandacht te brengen?
Er zijn voor de meeste sectoren talloze mogelijkheden om AR en VR uit te proberen en een hoge ROI te behalen, vooral nu consumenten er naartoe worden getrokken vanwege hun lifestyle-ervaringen. Zal het aanslaan, zal het werkelijk de ROI opleveren die u wenst, of wordt het een mislukte onderneming? Dit zijn de eerste, essentiële vragen die elke marketeer moet onthouden als hij een heel nieuw kanaal betreedt dat nog steeds slechts als mogelijkheid bestaat.
Als het gaat om het beheersen van de kanalen die je momenteel hebt, hoef je niet verder te zoeken dan en Relatie marketing strategie. Lees meer in deze handleiding.