Laten we eerlijk zijn: als het gaat om het genereren van online verkeer, is de kwaliteit van SEO-verkeer onverslaanbaar.
Wanneer je het vergelijkt met andere online verkeersbronnen, waaronder PPC, affiliates, e-mails en sms, zul je doorgaans merken dat als het gaat om de gemiddelde tijd op de site, lage bouncepercentages en conversiepercentages, SEO de boventoon voert. Degenen die door de organische SEO-zoekopdrachten navigeren, nemen doorgaans de tijd en nemen weloverwogen en zorgvuldigere beslissingen – dit leidt tot meer conversies en meer gekwalificeerde klanten.
De barrière met SEO is echter dat het enkele maanden of zelfs jaren kan duren, en een ongelooflijke expertise om posities in de topzoekresultaten op Google te verwerven. Het feit dat u niet bovenaan Google staat, betekent echter niet dat u geen toegang kunt hebben tot SEO-verkeer van de beste kwaliteit en zelfs meerdere posities kunt innemen – zonder zelfs maar uw eigen website te rangschikken.
In dit stuk spreken we met enkele experts uit de sector en startups om te begrijpen hoe u toegang kunt krijgen tot SEO-verkeer, ongeacht of uw site op de ranglijst staat of niet.
Kijk wie er al op pagina 1 staat
U denkt misschien dat SEO voor uw bedrijf betekent dat u uw eigen website moet optimaliseren en op de juiste plek moet krijgen, maar waarom zou u niet overwegen wie al op pagina 1 staat en of u op de een of andere manier met hen kunt samenwerken? Of het nu gaat om prijsvergelijkingssites, nieuwssites of gewoon individuele merken, er kan een manier zijn om hen te helpen inkomsten te genereren met hun verkeer of om op de een of andere manier samen te werken.
“Als makelaar zijn we een stuk vrijer in het doen van SEO dan andere grote merken en instellingen”, legt Justine Gray, oprichter van online hypotheekmakelaar, uit. Deedle.
“Grote bedrijven en banken zijn erg nerveus en gebonden aan naleving door veel inhoud op hun site te plaatsen en regelmatig updates uit te voeren. Maar voor een klein team als wij is dit heel eenvoudig.”
“In sommige opzichten hebben we een betere kans om pagina 1 te bereiken dan een groot bedrijf – en als gevolg daarvan krijgen we bedrijven van elke omvang die met ons willen samenwerken. Ze vinden misschien dat er te veel interne barrières zijn om zelf goede SEO te doen, maar wij staan open voor samenwerking.”
Top 10-lijsten gebruiken
“Top 10-lijsten hebben een zeer krachtige voorsprong op Google”, legt Sithara Ranasinghe, mede-oprichter van de zorgverzekeringssite, uit. MediVergelijk.
“Er zijn bepaalde sectoren waar Google echt de voorkeur geeft aan top 10-lijsten boven een traditionele site. Als je zoekt naar iets dat te maken heeft met casino’s of iets technisch, zoals e-mailmarketing of de beste software, zul je doorgaans geen individuele sites op pagina 1 vinden, maar eerder reviewsites of accumulatorsites die tien verschillende opties opsommen.’
“Ik denk dat Google houdt van dit meer onpartijdige aanbod aan een klant en van de mogelijkheid om verschillende producten te zien en te vergelijken. Dus als u nieuwkomer op de markt bent of SEO-verkeer wilt genereren, moet u eenvoudigweg iemand benaderen die al op pagina 1 staat met een top 10-lijst, of proberen er een te maken via een site met een hoge domeinautoriteit.”
“Er zijn sites die hier heel goed in zijn, zoals CNet en Forbes, die hun autoriteit en sterke domein benutten – en er is geen reden waarom je niet meerdere vermeldingen op pagina 1 zou kunnen hebben en het SEO-verkeer zou kunnen opruimen, ongeacht waar je staat. ”
Gebruik maken van prijsvergelijkingssites
Prijsvergelijkingssites voor producten als hypotheken, creditcards, hotelboekingen, reisverzekeringen en zelfs technologie zijn de afgelopen tien jaar enorm geworden.
“Het kan een voordeel zijn om een prijsvergelijkingssite te zijn bij Google”, legt Mark Gomer van Proper Finance uit. “Je target zoveel producten en kunt backlinks in meerdere sectoren verkrijgen en ook profiteren van mensen die rondkijken, waardoor je totale gebruikerstijd op de site toeneemt.”
“Als je het goed implementeert, kun je voor sommige producten heel goed scoren, maar voor andere niet, maar uiteindelijk kun je je energie richten op waar je dat doet.”
“Als we een sterke positie op Google hebben voor bijvoorbeeld hypotheken of beveiligde leningenzouden we potentieel met 50 of 100 bedrijven kunnen samenwerken om klanten te helpen de beste tarieven te vergelijken – die allemaal toegang krijgen tot SEO-verkeer, zelfs als ze nergens op de ranglijst staan.”
Maak gebruik van nieuwssites met hoge domeinen
Er zijn zoveel SEO-factoren waarmee u te maken krijgt, zoals goede technische optimalisatie, sitesnelheid en kwaliteitsinhoud. Maar soms is het hebben van een goede backlog aan backlinks en een hoge domeinautoriteit de snelste en eenvoudigste manier om op Google te scoren en naar pagina 1 te gaan voor de belangrijkste termen.
“Als je naar grote nieuwssites kijkt, zijn dit doorgaans linkmagneten vanwege hun autoriteit – en ze pikken vaak veel links op van andere autoriteiten zoals scholen, universiteiten, raden en overheden”, legt Richard Allan, oprichter van het financieringsplatform, uit. Kapitaal Boon.
“Dus als je een landingspagina op je eigen site maakt, moet je misschien maanden of jaren wachten voordat je autoriteit opbouwt – of misschien kom je helemaal niet op de ranglijst. Maar als u deze landingspagina zou nemen, met de juiste zoekwoorden en doelgerichte inhoud, en dit artikel op een grote nieuwssite zou plaatsen, zoals SF-poort of Forbes, je kunt hier soms heel snel voor scoren door gebruik te maken van hun domeinautoriteit.”
“Als je een aantal minder competitieve sectoren of meer op maat gemaakte long tail-zoekwoorden neemt, zijn ze misschien niet gewend aan een site met een domeinautoriteit van 60 of 70 op pagina 1 en als je binnenkomt met een nieuw artikel, krijg je de snelle indexeerbaarheid van een nieuwssite zijn en vaak binnen een dag op pagina 1 staan, simpelweg omdat deze op Google Nieuws staat.”
Afsluitende gedachten
SEO-verkeer is van ongelooflijk goede kwaliteit en gewild, maar zoals elke SEO-professional u zal vertellen: het duurt lang om dit te bereiken en duurt niet altijd eeuwig.
Maar zoals besproken door onze experts, hoeft ranking op Google niet noodzakelijkerwijs alleen uw eigen website te zijn. Door te zien wie er op pagina 1 staat en sites met hoge domeinautoriteiten te gebruiken om uw bedrijf op te nemen, kunt u meerdere posities innemen. En gezien de schommelingen van Google kun je deze technieken gebruiken om altijd op een bepaalde manier aanwezig te zijn op pagina 1.
We laten u nog een laatste vraag achter: Waarom één standpunt op pagina 1 innemen als u er meerdere kunt hebben?