Als er één onderwerp is dat al onze klanten verenigt, dan is het wel de wens om meer te leren over e-mailontwerp. Of het nu gaat om best practices op het gebied van ontwerpen of tips om het maximale uit de Campaign Monitor e-mailbouwer te halen, dit is een onderwerp waar u geen genoeg van kunt krijgen en dat de inspiratie vormde voor talloze blogartikelen en webinars – die u kunt vinden in onze bronnenhub. Een van de voordelen van de samenwerking met Campaign Monitor by Marigold is dat u toegang heeft tot experts op alle marketinggebieden. Daarom dachten we dat we eens zouden gaan praten met Marigold Art Directors, Noelle en Meghan, om inzicht te krijgen in het ontwerpproces dat zij doorlopen bij het ontwerpen van een e-mail. Van het selecteren van een lay-out tot het kiezen van een afbeelding: lees hun tips voor het ontwerpen van een boeiende en responsieve e-mail.
Vraag: Wat is het eerste dat u doet als u aan een e-mailontwerpproject begint?
- Noëlle: Hoewel het verleidelijk is om aan het begin van een e-mailontwerpproject meteen in het ontwerpproces te duiken, neem ik even de tijd om na te denken over het fundamentele doel van ontwerp: effectieve communicatie. Het eerste wat ik dus doe, is ervoor zorgen dat ik het primaire doel van de e-mail volledig begrijp en een discussie voer over hoe we het succes ervan gaan meten. Het is belangrijk om op één lijn te zitten met ons marketingteam, omdat dat de basis vormt voor het evalueren van wat werkt, wat niet, en wat we de volgende keer beter kunnen doen. Door te beginnen met een duidelijk begrip van het doel, leggen we een solide basis voor het project en openen we de deuren voor toekomstige verbeteringen.
- Meghan: Als ontwerper in het Professional Services-team, belast met het tot leven brengen van de marketingstrategie van onze klanten, is het essentieel voor mij om de doelen en merkesthetiek van elke klant te begrijpen voordat ik aan een e-mailontwerpproject begin. Om de zaken op gang te brengen, ontmoet ik altijd de klant om hun bedrijf te begrijpen en mezelf te informeren over het ‘waarom’ achter het project. Weten waarom het belangrijk is voor het merk om de boodschap over te brengen en waarom deze informatie relevant is voor abonnees, kan helpen de focus van het ontwerp te bepalen.
Vraag: Welke rol speelt de inhoudshiërarchie in uw proces en hoe brengt u de belangrijkste boodschap in balans met de minste?
- Noëlle: Zodra er overeenstemming is bereikt over het doel van de e-mail, krijgt alle inhoud die dat doel dient prioriteit in de hiërarchie. De e-mailstructuur en ontwerpelementen zijn thematisch op elkaar afgestemd om het doel te ondersteunen. Het primaire bericht bovenaan de e-mail moet een substantiële impact hebben. Traditioneel omvat dit een heldenafbeelding, een spannende kop en een korte beschrijving, allemaal gecombineerd met een gedurfde en prominent geplaatste call-to-action (CTA). Ontwerpstijlen en trends kunnen veranderen, maar effectieve structuren zoals de omgekeerde piramide en zigzag blijven bestaan!
Qua ontwerp speel ik met lettergrootte, kleurcontrast en spatiëring om de hoofdboodschap te benadrukken en te onderscheiden van de rest. Deze duidelijke hiërarchie leidt lezers door de e-mail en zorgt ervoor dat ze de hoofdboodschap niet missen, terwijl ze toch de mogelijkheid hebben om dieper op de details in te gaan als ze dat willen.
- Meghan: Hiërarchie is het belangrijkste ontwerpinstrument dat we hebben als het om e-mail gaat. We weten dat we met elke abonnee slechts een beperkte hoeveelheid tijd hebben, en hiërarchie is de sleutel om ervoor te zorgen dat ze zich kunnen concentreren op de belangrijkste punten van onze boodschap. Ik raad aan om visuele prioriteit te geven aan de belangrijkste informatie en deze zo dicht mogelijk bovenaan de e-mail te laten verschijnen, wat gedaan kan worden met grote/vetgedrukte koppen en duidelijke call-to-actions. Aan secundaire verhalen kan minder visuele prioriteit worden gegeven door hun plaatsing in het ontwerp en door de omvang of nadruk op die informatie enigszins te verkleinen.
Vraag: Zijn er regels die u volgt als het gaat om de balans tussen tekst en beeldmateriaal?
- Noëlle: Idealiter is de kopie die voor een e-mail wordt verstrekt, geredigeerd tot pittige, beknopte blokken! In die gevallen is een doordachte kop met gedurfde visuele aandacht en een geweldige heldenafbeelding alles wat nodig is. In situaties waarin meer tekst nodig is, heb ik echter een paar regels die ik volg om een goede balans tussen tekst en beeld te behouden. Ten eerste verklein ik de prominentie van heldenafbeeldingen om meer ruimte voor tekst mogelijk te maken. Vervolgens onderzoek ik andere manieren om visuele interesse toe te voegen. Ik overweeg bijvoorbeeld om kleurblokkering te gebruiken om alinea’s op te splitsen of door komma’s gescheiden lijsten om te wisselen in opsommingen. Ik zoek ook naar mogelijkheden om iconen te gebruiken die verschillende punten in de boodschap ondersteunen. Deze regels zorgen ervoor dat ik de juiste balans vind tussen tekst en beeld, waardoor de lezer door de inhoud kan navigeren en de gewenste actie kan ondernemen.
- Meghan: De grootste regel die ik heb bij het balanceren van tekst en afbeeldingen is ervoor te zorgen dat uw belangrijkste informatie wordt gecommuniceerd via live tekst, in plaats van te vertrouwen op een afbeelding. Afbeeldingen kunnen een groot publiek visueel boeien, maar in sommige gevallen kan niet iedereen een afbeelding zien of downloaden. Om deze reden is het belangrijk om te testen hoe de e-mail eruit zou zien met en zonder afbeeldingen. Als een groot deel van de boodschap ontbreekt wanneer afbeeldingen zijn uitgeschakeld, is het belangrijk om opnieuw na te denken over hoe live tekst kan worden gebruikt om uw belangrijkste boodschappen en call-to-actions tot leven te brengen.
Vraag: Wat is het belang van afbeeldingen voor uw ontwerp; zijn afbeeldingen essentieel voor alle e-mails en wat is uw proces voor het kiezen van een afbeelding?
- Noëlle: Om Dieter Rams te citeren: soms “behelst een goed ontwerp zo min mogelijk ontwerp.” De beslissing om afbeeldingen in uw e-mail op te nemen, hangt sterk af van de inhoud en het doel van het bericht. Als het bijvoorbeeld een brief van de CEO is, kan de nadruk liggen op de boodschap zelf in plaats van op een typisch heldenbeeld. In die gevallen kunt u een visueel aantrekkelijk ontwerp creëren door zorgvuldig geplaatste witruimte en subtiele ondersteunende afbeeldingen toe te voegen. Door goed op de typestijlen te letten, kunt u ook de toon en de hiërarchie van de e-mail vaststellen, vooral als er weinig tot geen afbeeldingen zijn.
Wanneer een e-mail om beeldmateriaal vraagt, zorg ik ervoor dat ik beeldmateriaal selecteer dat niet alleen de boodschap versterkt, maar ook aansluit bij onze kernmerkidentiteit. Consistentie is van cruciaal belang in het huidige consumentenlandschap, en een samenhangende merkaanwezigheid helpt bij het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit. Als interne creatieveling bij Marigold heb ik merkbibliotheken ontwikkeld met fotografie, iconen en andere afbeeldingen om ervoor te zorgen dat ons merk consistent wordt weergegeven in alle communicatie.
Door afbeeldingen zorgvuldig te kiezen en af te stemmen op de boodschap en het merk, kunt u de impact van uw e-mails vergroten en een sterke en herkenbare visuele identiteit behouden. - Meghan: Afbeeldingen kunnen uw boodschap zeker versterken en ik raad aan deze te gebruiken wanneer ze relevant zijn. Wanneer ik een beeld kies, denk ik erover na hoe het zich verhoudt tot de boodschap en hoe het een toon of ervaring visueel kan overbrengen. Als het ons doel is om een product te verkopen, willen we dit uiteraard laten zien door middel van beeldmateriaal! De grootste valkuil waarin ik marketeers zie trappen, is dat ze denken dat ze dat wel doen hebben om bij elk verhaal afbeeldingen te gebruiken. Als de afbeeldingen die u kiest geen betrekking hebben op uw inhoud, kunnen ze een enorme afleiding vormen en de boodschap die u probeert over te brengen wegnemen. Houd er rekening mee dat niet voor alle berichten afbeeldingen nodig zijn, en in die gevallen kunt u andere ontwerptools gebruiken, zoals lettergrootte of kleurblokkering, om de e-mail visueel te verbeteren. Iconografie of scheidingslijnen kunnen ook een creatieve manier zijn om visuele interesse toe te voegen en inhoud te scheiden!
Vraag: Bestaat er zoiets als te veel kopiëren, en welke regels moeten we volgen?
- Noëlle: Bij e-mailontwerp is minder (vaak) meer. Alle inhoud in uw e-mail moet aanvoelen als de “TL;DR”-versie. Gemiddeld hebben we een korte (en enigszins vernederende) 8-10 seconden om de aandacht van onze lezers te trekken. Stel je dus voor dat je maar 8 seconden hebt om indruk te maken. Houd het kort, bondig en afgestemd op de stem van uw merk. Het primaire doel van e-mails is om het publiek enthousiast te maken en hen te verleiden om te klikken en meer te leren.
Als u merkt dat u veel informatie moet overbrengen, overweeg dan om lezers naar langere inhoud op uw blog, website, enz. te verwijzen. Houd bij het plannen van uw e-mailinhoud altijd die 8-10 seconden in gedachten en bewerk ze meedogenloos om het boeiend te houden en to the point en identificeer vervolgens waar u ze nog meer naartoe stuurt voor meer informatie - Meghan: Opnieuw is relevantie hier van cruciaal belang. En op een gegeven moment bestaat er zoiets als te veel kopiëren. E-mail is ideaal voor het verzenden van relevante, gerichte informatie naar onze abonnees. Wanneer we hen te veel informatie geven om in één keer te verwerken, kunnen we een daling in de betrokkenheid zien. Houd rekening met het aantal verschillende onderwerpen of details dat u op een bepaald moment deelt. Het delen van stukjes informatie en het linken naar een URL waar de rest van de informatie wordt gehost, is ook een geweldige manier om de hoeveelheid inhoud die u verzendt te beperken en geeft u gegevens om te zien welke abonnee betrokken is bij welke call-to-actions .
Vraag: Hoeveel call-to-actions (CTA’s) kunt u in een e-mail opnemen, zijn er regels?
- Noëlle: Te veel CTA’s kunnen verwarrend zijn en het primaire doel verwateren. Over het algemeen raad ik aan om één enkele, duidelijke CTA te hebben die aansluit bij het hoofddoel van de e-mail. Als er extra CTA’s nodig zijn, kun je deze visueel onderscheiden door secundaire kleuren te gebruiken en deze te verkleinen. Het doel is om lezers naar de gewenste actie te leiden zonder hen te overweldigen met te veel keuzes.
- Meghan: Veel hiervan hangt af van het type mailing dat u verzendt. Normaal gesproken volg ik geen universele regels voor CTA’s, behalve ervoor te zorgen dat je de ontvanger niet overweldigt met te veel vragen. Veel hiervan houdt verband met de algemene inhoud die u deelt en zorgt ervoor dat deze op een of twee onderwerpen tegelijk is gericht. Als een ontvanger wordt gevraagd een artikel te lezen, zich in te schrijven voor een cursus en een product in één e-mail te kopen, kan dit leiden tot een ongewenste keuzeparadox en beperkte betrokkenheid.
Vraag: Verschilt uw ontwerpaanpak voor het soort e-mails dat u maakt, bijvoorbeeld: nieuwsbrief, uitnodiging voor een evenement, deal of promotie?
- Noëlle: Mijn ontwerpaanpak verschilt lichtelijk op basis van het type e-mail dat wordt gemaakt. Bepaalde categorieën e-mails hebben verschillende tonen die een genuanceerde benadering van hiërarchie en stijl vereisen. Bij nieuwsbrieven let ik goed op duidelijke kopjes en subkoppen om secties op te splitsen en de inhoud gemakkelijk scanbaar te maken. Uitnodigingen voor evenementen moeten zich richten op het genereren van opwinding, het gebruik van frisse beelden en het prominent weergeven van evenementdetails. Aanbiedingen en promoties zorgen voor urgentie en vereisen opvallende krantenkoppen, overtuigende afbeeldingen en duidelijke CTA’s. Transactionele e-mails, zoals orderbevestigingen of verzendmeldingen, moeten prioriteit geven aan het verstrekken van de nodige informatie en eventuele volgende stappen, waardoor vertrouwen wordt gewekt met een strak en duidelijk ontwerp.
- Meghan: Voor mij gelden dezelfde basisontwerpprincipes, ongeacht het type mailing. Het hebben van een solide basis van hiërarchie, kopcontrast en negatieve ruimte is universeel voor elk ontwerp. Waar de verschillen zouden liggen, zou de algehele stijl zijn om bij de toon van de inhoud te passen of om specifieker tot het publiek te spreken. Mijn benadering van nieuwsbrieven zou bijvoorbeeld meer gericht zijn op het organiseren of structureren van de informatie, terwijl een speciale promotie of evenement zich meer kan concentreren op beeldmateriaal en kleur om slechts een paar details en een CTA te ondersteunen.
Vraag: Nog laatste tips voor Marigold-klanten?
- Houd het simpel en scanbaar: zorg ervoor dat uw e-mail in één oogopslag gemakkelijk te lezen en te begrijpen is.
- Maak verstandig gebruik van beeldmateriaal: Afbeeldingen kunnen uw boodschap versterken, maar kies ze weloverwogen en optimaliseer ze zodat ze snel kunnen worden geladen.
- Zorg voor goede CTA’s: maak uw call-to-action duidelijk, overtuigend en afgestemd op het doel van uw e-mail.
- Testen, testen, testen: vergeet niet uw e-mailontwerp op verschillende apparaten en e-mailclients te testen om er zeker van te zijn dat het er overal goed uitziet.Zorg voor een sterke merkaanwezigheid: gebruik consistente merkelementen zoals kleuren, lettertypen en logo’s om uw merkidentiteit te versterken.
- Meghan: Altijd testen! Elk publiek is een beetje anders, dus het is belangrijk om te weten met wie je praat, zodat je het beste voor hen kunt ontwerpen. Houd er rekening mee dat niet iedereen informatie op dezelfde manier verwerkt, dus houd rekening met de best practices op het gebied van toegankelijkheid om ervoor te zorgen dat u effectief met zoveel mogelijk mensen communiceert.
Heeft u meer hulp nodig bij uw e-mailontwerpen? Chat met Meghan of een ander lid van ons vriendelijke professionele serviceteam. In een gespecialiseerde, één-op-één sessie kunnen onze ontwerpexperts u helpen bij het maken van een sjabloon op maat, aanbevelingen doen voor het verbeteren van de effectiviteit en toegankelijkheid van uw e-mails en u enkele deskundige tips geven over e-mailontwerp. Dit is slechts een van de vele betaalde diensten die ons team u kan bieden- Chat met onze e-mailexperts